Alle artikler
Patent - En komplett guide
Å navigere i patentverdenen kan virke som en uoverkommelig oppgave for mange. Hva er egentlig et patent, og hvordan kan det beskytte dine oppfinnelser? I denne artikkelen vil vi besvare alle de mest stilte spørsmålene om patenter. Enten du er en nybegynner som ønsker å forstå grunnleggende konsepter, eller en erfaren oppfinner som søker dypere innsikt, vil denne guiden gi deg den kunnskapen du trenger for å sikre dine ideer og oppfinnelser. Les mer
Designrettigheter – En komplett guide
Denne artikkelen gir svar på de mest stilte spørsmålene knyttet til designrettigheter, altså registrerbare rettigheter til design. Hvis du har ytterligere spørsmål, eller om artikkelen ikke dekker det du lurer på, må du gjerne ta kontakt med oss for mer informasjon. Les mer
Hvorfor er Bryn Aarflot en jobb for fremtiden?
Er du på utkikk etter et sted som satser på dine fremtidsmuligheter? I Bryn Aarflot tenker vi fremover i alt vi gjør. Her har vi samlet noen av grunnene! Les mer
Gratis webinar: Do you have freedom to operate?
Bryn Aarflots Life Science team, med Marianne Weiby Wulff i spissen, holdt et gratiswebinar om Freedom To Operate sammen med The Life Science Cluster våren 2020. Se hele webinaret her! Les mer
Gratis webinar: Can you keep a secret?
Forretningshemmeligheter kan utgjøre en stor verdi, men effektiv beskyttelse krever en aktiv tilnærming og riktig strategi. I dette webinaret gir Håkon Tysnes Kaasin, vår forretningshemmelighetsekspert, deg tips og triks for hvordan du skal verne om din bedrifts verdifulle informasjon. Foredraget er på engelsk. Les mer
Grunnleggende om immaterialrett
Immaterielle verdier er verdier som stammer fra, eller er basert på, skapende innsats – det vil si en kreativ idé. Slike verdier har til felles at de opprinnelig er ikke-fysiske, altså immaterielle. Immaterialrett, også kalt åndsrett, er rettsområdet som regulerer immaterielle verdiers beskyttelse og potensielle utnyttelse, og som dermed bestemmer innholdet i og omfanget av immaterielle rettigheter. Les mer
Brexit og konsekvenser for IPR i EU
Storbritannias folkeavstemning om uttreden av EU vil få konsekvenser for enkelte IP-rettigheter, og det er fornuftig allerede nå å tenke gjennom de problemstillinger som reises. Les mer
Merkevarebygger du et luftslott?
Da risikerer du å måtte betale i dyre dommer for å rive det. Les mer
Har du en lys idé?
Vær kreativ og noter dine ideer! Jo flere idéer, jo større er sjansen for at noen av dem er verdifulle og kommersielt utnyttbare. Les mer
Fordelene ved patentering i akademia
Patentfullmektig og doktor i kjemi, Hanne Bonge-Hansen, har et hjerte som banker for akademia, og heier på mer akademisk patentering. Les mer
Norges aller BESTE artikkel om «BEST I TEST»-markedsføring (neida … Eller?)
Hvilke regler gjelder for sammenlignende påstander som «BEST I TEST» i markedsføring? Holder det å gjennomføre en uoffisiell test blant egne venner og kolleger? Hva med påstander som «best», «størst» eller «billigst»? Må du faktisk være den beste på ditt felt for å hevde det i markedsføringen, eller holder det å oppfatte seg selv som bedre enn nærmeste konkurrent? Som tittelen tilsier er det god grunn til å tenke seg om før man påstår å være best i noe som helst! Les mer
Lojal bruk av andres varemerker
I det følgende vil vi redegjøre for i hvilken grad kan man henvise til, sammenligne seg med, eller på annen måte bruke en konkurrents varemerke. Les mer
Hvordan arrangere lovlige konkurranser og utlodninger i sosiale medier
I kampen om kundens oppmerksomhet og anseelse florerer mer eller mindre kreative konkurransevarianter i sosiale medier. Selv om det kanskje ikke virker slik, er det en rekke regelverk som må overholdes når man arrangerer konkurranser på internett. Både det sosiale mediets eget reglement og norsk lov legger en rekke begrensninger på den næringsdrivende. Les mer
Internettmarkedsføring: regler for merking av reklame i sosiale medier
Reglene knyttet til merking av markedsføring på sosiale medier og i andre digitale kanaler er mange, og de kan oppleves som uoversiktlige. Bryter du disse reglene kan du fort havne i klammeri med Forbrukertilsynet, med kunder eller konkurrenter. Her får du en oversikt over reglene som gjelder for merking av innhold i internettmarkedsføring. Les mer
Kan du patentere en applikasjon?
Innen programvareutvikling har det spredt seg en oppfatning om at det ikke er mulig å patentbeskytte apper – men dette stemmer ikke. Det er fullt mulig å ta patent på apper i Norge, så lenge visse kriterier er oppfylt. Les mer
Tildekking eller fjerning av varemerker for å unngå inngrep?
Dersom du som næringsdrivende har importert varer som viser seg å være piratkopier, eller har mottatt originale varer som har vært gjenstand for ulovlig parallellimport fra utenfor EØS – kan du dekke til eller fjerne originalprodusentens varemerke og dermed unngå å gjøre erstatningsbetingende inngrep ved etterfølgende markedsføring og salg? Les mer
Eksempelbesvarelse i varemerke- og markedsføringsrett
Besvarelsen er avlagt av en studentpraktikant som eksamen i faget JUR1285 (markedsrett) ved Universitetet i Oslo, og bedømt til karakteren A. Besvarelsen er kommentert av Mikkel Lassen Ellingsen. Les mer
Grunnleggende om opphavsrett
Opphavsrett er en begrenset enerett til et å råde over et åndsverk. Åndsverk kan omfatte tekst, foredrag, musikk, film, fotografi, billedkunst, skulptur, arkitektur, dataprogrammer og lignende litterære, kunstneriske og vitenskapelige frembringelser. Opphavsretten gir rett til å råde over verket gjennom for eksempel publisering, kopiering, oversettelse eller bearbeidelse, men gir ikke eiendomsrett til enkelteksemplarer av åndsverket. Bearbeidelser og oversettelser av åndsverk nyter selvstendig vern som åndsverk. I Norge kan ikke opphavsrett registreres, og må hevdes og håndheves av innehaveren. Les mer
Hvordan kreve betaling for bildetyveri?
Har noen urettmessig tatt i bruk ditt bilde Lurer du på om du kan kreve betaling for bildetyveriet, og i så fall hvor mye? I denne artikkelen gir opphavsrettsadvokatene i Bryn Aarflot deg svar på det du trenger å vite. Del gjerne denne artikkelen, slik at vi sammen kan stanse opphavsrettsinngriperne. Les mer
En innføring i lisensavtaler
Lurer du på hva en lisensavtale er, hva den bør inneholde eller hvordan du kan kapitalisere på din IP ved bruk av lisensavtaler? Denne artikkelen tar for seg hva en god lisensavtale kan og bør inneholde, etterfulgt av noen gode praktiske tips på veien. Les mer
Dom i saken mellom Dagens Næringsliv og Retriever om opphavsrett og markedsføringslovens supplerende beskyttelse
I dom av 7. desember 2020 finner Oslo tingrett at Retriever Norge AS har opptrådt i strid med god forretningsskikk (markedsføringsloven § 25) gjennom bruk av Dagens Næringslivs redaksjonelle innhold i sine medieovervåknings- og analysetjenester. DN tilkjennes over 6 millioner kroner i erstatning. Les mer
Vi søker kritiske klienter! Ti tips for valg av IP-rådgiver
Tenker du på å ta kontakt med en IP-rådgiver, eller vurderer du kanskje et bytte? Hvis svaret på ett av disse spørsmålene er ja, bør du lese videre. Les mer
Kjøp av konkurrenters navn som Google Ads – hva er lov?
Like før jul i 2021 kom Høyesterett i Bank Norwegian-saken frem til at kjøp av konkurrenters varemerker og navn som søkeord ikke er i strid med markedsføringsloven, og dermed lovlig. Bare en knapp uke senere kom derimot lagmannsretten frem til at liknende praksis var i strid med varemerkeretten, og dermed ulovlig og erstatningsbetingende. Med to så forskjellige utfall om samme type markedsføring, er det nok mange som lurer på hva de nå skal gjøre: Er det egentlig lov å kjøpe konkurrenters navn som søkeord i Google? Les mer
Say YES and give me your email address?
Mange bedrifter tror at GDPR krever at man alltid må ha samtykke for å bruke personopplysninger, og at man må slette alt man ikke har fått samtykke til. Slik er det heldigvis ikke. Les mer
Designrettens død?
I juni 2022 kom Borgarting lagmannsrett til at Starco Norge AS ved markedsføring og salg av sine Angel-felger ikke hadde gjort inngrep i Audi AGs designregistrerte felger laget spesielt til bilen Audi RS6 Avant. Dommens resultat reiser spørsmålet om hvor streng linje norske domstoler kan legge seg på før designretten blir illusorisk. Les mer
Rettighetsklarering for TV- og filmproduksjoner
I film-, TV- eller reklameproduksjoner er det viktig at man gjennomfører såkalt rettighetsklarering. Rettighetsklarering er å innhente tillatelse fra rettighetshavere for å kunne vise frem deres rettigheter i din filmproduksjon. Slike rettigheter vil typisk være opphavsrettigheter som film, musikk og bilder, men kan også være varemerker, produkter osv. I denne artikkelen skriver vi om hvordan du kan gå frem med rettighetsklarering, og hva som er viktig å tenke på i prosessen. Les mer
Patentere eller hemmeligholde innovasjonen?
Patentering eller hemmelighold? Spørsmålet oppstår når man har en oppfinnelse i form av en løsning på et teknisk problem, og som man ønsker å utnytte kommersielt – eller kanskje bare hindre andre i å utnytte. Patentering og hemmelighold representerer to svært ulike måter å beskytte en oppfinnelse på, og nettopp derfor er det viktig å ta gjennomtenkte valg i forbindelse med dette. Les mer
Hvordan bruke lisensiering som en del av IP-strategien
Lisensiering er en mulighet for å skape verdier fra IP-rettigheter. En IP-lisensavtale er en kontraktsordning mellom eier av IP (lisensgiver) og en tredjepart (lisensinnehaver). Lisensgiveren gir lisensinnehaveren tillatelse til å gjøre avgrenset og avtalefestet bruk av lisensgivers IP. Les mer
Hvordan koble forretningsstrategi med IP
IP-strategi oppsummerer hvordan du utvikler, anskaffer og forvalter IP-rettigheter for å utnytte dem kommersielt for å nå dine forretningsmål. En gjennomtenkt IP-strategi kan medføre at det er klokt å avstå fra, eller bare søke, begrenset IP-beskyttelse. Les mer
Strategi for IP – hvorfor det?
Hva som bør beskyttes, når og i hvilke markeder, er taktiske vurderinger du må ta. For mange virksomheter vil varemerker ha stor verdi og trenge god beskyttelse. For andre kan det være en teknologisk nyvinning som er viktigst å beskytte. Les mer
Fem viktige temaer når du skal utarbeide en IP-strategi
I utarbeidelsen av en virksomhetsspesifikk IP-strategi, skreddersydd for å bidra til at virksomheten skal nå forretningsmålene, er det en rekke faktorer du må ta høyde for. Her tar vi for oss noen av de viktigste. Les mer
Når konkurrenten blir for nærgående – hva gjør du?
Uavhengig av bransje, er det mange bedrifter som vegrer seg for å ta rettslige skritt overfor konkurrenter som ikke følger spillereglene. Antakelig er det også mange bedrifter som ikke er klar over at det finnes et svært godt og mindre kostnadskrevende alternativ til domstolsbehandling, i form av en klage til Næringslivets Konkurranseutvalg (NKU). Les mer
Hva gjør du om noen bryter med dine IP-rettigheter?
For å oppnå effektiv utnyttelse av IP-rettigheter, kan det være nødvendig å håndheve disse ved hjelp av domstolene, eller ta i bruk alternative mekanismer for å løse en eventuell tvist. Mangel på aksjon kan gjøre at IP-rettighetene i praksis mister sin verdi. Les mer
Hva koster det å ta patent?
«Hvor mye vil det koste å patentere oppfinnelsen min?», lurer mange nybakte oppfinnere på. De har gjort en oppfinnelse – løst et teknisk problem – og har lyst til å få enerett til oppfinnelsen sin. Men hva kan en pris på patentsøknad egentlig ligge på? Les mer
En guide til forundersøkelser: Er navnet eller logoen ledig?
Denne artikkelen vil gå gjennom det mest grunnleggende du trenger å vite når du skal forundersøke navn eller logoer. Les mer
Hvordan få enerett og når bør du registrere ditt varemerke?
Alle næringsdrivende har minst ett varemerke av betydning. Ofte er det snakk om navnet på selskapet ditt, navnet på produktet eller tjenesten du leverer, et slagord, eller en logo du har utviklet. Det er varemerket eller brandet ditt som identifiserer deg i markedet og skiller deg fra dine konkurrenter, og for de som lykkes kommersielt er det ofte knyttet store verdier til varemerker. Det er gjort utallige undersøkelser som viser at vi er villige til å betale vesentlig mer for en vare påført et varemerke vi kjenner og liker, enn en identisk vare påført et ukjent varemerke. Les mer
IP-strategi | Den komplette guiden
I dagens konkurranseutsatte marked er beskyttelsen av immaterielle verdier avgjørende for å sikre vekst og utvikling. En gjennomtenkt IP-strategi gir bedrifter et betydelig konkurransefortrinn, samtidig som den åpner nye økonomiske muligheter. Denne guiden gir en komplett oversikt over hva en IP-strategi innebærer, hvorfor den er essensiell, og hvordan den effektivt kan implementeres for å skape verdi. Les mer
Fem tips til gründeren som vil verne om sin idé
Drømmer du om å bli gründer, eller har du allerede hoppet i det? Da har du en spennende reise foran deg! Veien frem mot å ha sin egen bedrift kan være både lang og utfordrende, og det er slett ikke alle som når målet – men med gode ideer, gode støttespillere og masse stå-på-vilje kan nettopp du være en av de som gjør suksess. Vi i Bryn Aarflot brenner for innovasjon, og vil veldig gjerne se flere gründere satse og lykkes. Les mer
Bruk varemerket riktig: Gratis å beskytte, dyrt å reparere
Eier du egentlig varemerket ditt? De fleste er klar over at varemerkeregistrering er viktig, men de færreste er klar over hvordan man bør bruke merket for å ikke miste retten til det. Her er noen av våre beste tips for å unngå problemer. Les mer
Overvåking av dine konkurrenters IP-søknader
Visste du at du helt lovlig og gratis kan overvåke og få automatiske e-postvarsler når konkurrentene dine søker om patenter, varemerke- eller designregistrering i Norge? Det finnes mange gode grunner til å holde et øye med konkurrenter – her har vi samlet noen av dem og gir deg en kort guide til hvordan du setter opp automatisk overvåkning hos Patentstyret. Les mer
Grunnleggende om patent og patentering
Et gyldig patent er en tidsbegrenset enerett til utnyttelse av en teknisk oppfinnelse. Et patent kan innvilges for mange ulike typer oppfinnelser, for eksempel en maskin, en robot, et koblingssystem, et legemiddel eller en genmodifisert organisme. Les mer
Nye tollregler om import av piratkopier – hva innebærer de for deg?
Den 1. juli 2021 trådte de nye, norske tollreglene i kraft (tollovens kapittel 15). De nye reglene innebærer en omstrukturering av tollmyndighetenes rutiner når det innføres varer som mistenkes å krenke immaterialrettigheter som f.eks. registrerte varemerker eller patenter (piratkopier og/eller counterfeit-varer). Med endringene introduseres et regime som allerede har vært på plass i EU en stund, og som styrker rettighetshavers stilling. Etter en kort gjennomgang av de nye reglene skal vi forklare hvilke konsekvenser endringene har for rettighetshavere, importører i næringsvirksomhet og privatpersoner som importerer varer fra utlandet. Les mer
NDA: Hvordan fortelle en hemmelighet og samtidig beholde den
Det ligger store verdier i bedriftshemmeligheter, men hvordan skal man beskytte seg på en rimelig måte? Hvordan skriver man en taushetsavtale, og løser egentlig en taushetserklæring alt? I denne artikkelen vil vi gi noen tips om hva man bør tenke på når man skal sikre sine bedriftshemmeligheter. Les mer
Grunnleggende om designrett
En design er formen eller utseendet på et produkt eller deler av produktet. En design kan omfatte materialbruk, konturer, linjer, fargekombinasjoner og andre visuelle elementer. Alle slags produkter kan nyte designvern. Også ikke-materielle fremstillinger, som nettsider, og kombinasjoner av tidligere kjente produkter, som interiørdesign, kan designregistreres. Det er også mulig å registrere dekor eller mønster. Les mer
Grunnleggende om varemerkerett
Et varemerke er et kjennetegn som identifiserer en vare eller tjeneste som kan bestå av ett eller flere elementer, for eksempel slagord, navn, fysisk form, fargekombinasjoner eller lyd. Varemerket tjener til å kommunisere varens eller tjenestens kommersielle opphav, og til å skille varen fra konkurrenters produkter. I mange tilfeller er dette selskapets viktigste eiendel, og beskyttelse av varemerket er dermed forutsetningen for beskyttelse av selskapets goodwill og renommé. Foretaksnavn, personnavn, domenenavn og geografisk opprinnelse kan også tjene som varemerker. Les mer
Produktetterligningsvernet i design- og markedsføringsloven
Hva er forskjellen på produktetterligningsvernet i designretten og markedsføringsloven? Les mer
Grunnleggende om markedsføringsrett
Markedsføringsrett er et komplekst og viktig rettsområde som regulerer forholdet mellom næringsdrivende og forbrukere, samt mellom næringsdrivende seg imellom. Den mest sentrale rettskilden innen dette feltet er markedsføringsloven. Denne artikkelen vil gi en grundig innføring i markedsføringsrett, med fokus på forholdet mellom næringsdrivende. Les mer
OpenAIs overgang fra forretningshemmeligheter til patentbeskyttelse
OpenAI, en ledende aktør innen kunstig intelligens (AI), har historisk sett beskyttet sine teknologiske fremskritt gjennom forretningshemmeligheter. Imidlertid indikerer nylige utviklinger et stort strategisk skifte mot patentbeskyttelse. Vi utforsker konsekvensene av dette skiftet og den potensielle innvirkningen på virksomheter, fra små oppstartsbedrifter til store selskaper. Les mer
De mest stilte spørsmålene om UP og UPC
Enhetspatenter (Unitary Patent/UP) og EUs felles patentdomstol (Unified Patent Court/UPC) har vært gjenstand for mye diskusjon og debatt i det siste. Her er noen av de mest stilte spørsmålene om UP og UPC, og svarene på dem. Les mer
Hvordan kreve erstatning for andres bruk av ditt varemerke
Varemerker er en viktig del av en bedrifts identitet og suksess. Når noen misbruker ditt varemerke, kan det føre til store økonomiske tap. Men hva kan du gjøre i en slik situasjon? Hvordan krever du erstatning? Våre eksperter vil i denne artikkelen guide deg gjennom dette kompliserte området, og gi deg svar på de viktigste spørsmålene. Les mer
Varemerke - en komplett guide
Denne artikkelen er en guide til de mest stilte spørsmålene knyttet til varemerker. Du må imidlertid gjerne ta kontakt med oss, dersom du har ytterligere spørsmål, og artikkelen mot formodning ikke lever opp til sin tittel! Les mer
Hvordan skille gull fra gråstein i IP-porteføljen
Ifølge en europeisk studie utgjør 5 % av alle europeiske patenter om lag 80 % av totalverdien som disse skaper for eierne. Halvparten av alle patentene er verdt mindre enn EUR 300 000 og en fjerdedel er verdt mindre enn EUR 100 000. Den skjeve verdifordelingen er et velkjent fenomen som har forsterket seg i årenes løp og som ikke bare gjelder for Europa, men også i store markeder som Kina, Japan og USA. Men hva er grunnen til denne skjevheten og hva betyr dette i praksis? Les mer