FUCK CANCER!
Er det noe vi alle kan være enige om så er det «fuck cancer». Borgarting lagmannsrett er imidlertid ikke enige i at FUCK CANCER er et varemerke tilhørende Kreftforeningen/Ung Kreft. Den 19. mars 2025 avsa Borgarting lagmannsrett avgjørelse der de kom til at Kreftforeningen/Ung Kreft ikke kan få enerett til uttrykket. Hvorfor?

I 2022 søkte Kreftforeningen/Ung Kreft om registrering av ordmerket FUCK CANCER som varemerke. En smykkeprodusent innleverte innsigelse mot registreringen under henvisning til at FUCK CANCER manglet særpreg, og måtte holdes i det fri for bruk av enhver. Vi kjenner ikke den egentlige bakgrunnen for innsigelsen, men kort fortalt innebærer en varemerkeregistrering en enerett til all kommersiell bruk av navnet. En eventuell varemerkeregistrering av FUCK CANCER vil derfor bety at ingen andre enn den som eier varemerket kan bruke dette i forbindelse med salg av varer eller tjenester.
Innsigelsen ble startskuddet på en lang prosess, og Borgarting lagmannsretts syn på saken kom i mars i år. Lagmannsretten er enige med tidligere instansers konklusjon om at FUCK CANCER vil forstås som et kamprop mot kreft eller en generell støtteerklæring til kreftsaken, men at dette kampropet ikke tilhører Kreftforeningen/Ung Kreft alene. Lagmannsretten uttaler at FUCK CANCER er et uttrykk som en hvilken som helst aktør som støtter kampen mot kreft kan stå bak, og at én aktør ikke skal få enerett til et slagord som også andre aktører kan ha et legitimt behov for å benytte.
Kreftforeningen/Ung Kreft har gjort en formidabel innsats i sitt arbeid med å vise støtte og samle inn penger til kreftsaken. Som et subsidiært grunnlag anførte de at den omfattende bruken av FUCK CANCER har medført at uttrykket har opparbeidet særpreg, dvs. gjenkjennelseseffekt som varemerke, gjennom bruk. Lagmannsretten erkjenner at Kreftforeningen/Ung Kreft har lagt ned et stort arbeid i prosjekter som «fuck cancer-armbånd», men sier at bruken av FUCK CANCER som et varemerke ikke har vært konsistent og langvarig nok til at forbrukeren oppfatter bindingen mellom uttrykket og Kreftforeningen/Ung Kreft som kommersiell opprinnelse.
Ett av punktene som trekkes frem av lagmannsretten er at også andre kommersielle aktører har solgt armbånd under påskriften FUCK CANCER. En slik tredjepartsbruk har forsterket slagordets innhold som et kamprop mot kreft, men tilsvarende redusert sannsynligheten for at forbrukeren oppfatter uttrykket som Kreftforeningens varemerke. Videre har ikke Kreftforeningen vært tydelige nok i sin kommunikasjon eller markedsføring av FUCK CANCER «som varemerke» tilhørende dem. Summen av dette gjør at slagordet fremstår som et sterkt kamprop, men som ikke er forbeholdt Kreftforeningen/Ung Kreft alene.
Fra et varemerkerettslig perspektiv så er dommen en viktig påminnelse om at man må ta eierskap til det man mener å eie. Hvis man bruker store ressurser på å bygge opp goodwill rundt et navn eller slagord, så må man markedsføre navnet eller slagordet som et varemerke. Dette kan gjøres ved bruk av forkortelsen TM («Trade Mark»), gjentakende figurativ font eller konsekvent henvisning til foretaket som står bak navnet.
Fra et medmenneskelig perspektiv så heier vi på Kreftforeningen/Ung Kreft og alle andre som står i denne kampen. Og viktigst av alt er budskapet: FUCK CANCER.
Ankefristen har ikke utløpt. Dommen kan leses her.

Skrevet av
Denne artikkelen er skrevet av seniorpartner Celine Varmann Jørgensen. Hun har lang erfaring innen immaterialrett og markedsføringsrett, og håndterer store nasjonale og internasjonale varemerke- og designporteføljer, inkludert utvikling og implementering av IP-strategier, forundersøkelser, krenkelsesvurderinger og søknadsbehandling. Ta gjerne kontakt med Celine hvis du har spørsmål til artikkelen eller dine IP-rettigheter.