Lojal bruk av andres varemerker

I det følgende vil vi redegjøre for i hvilken grad kan man henvise til, sammenligne seg med, eller på annen måte bruke en konkurrents varemerke.

Den varemerkerettslige eneretten

Varemerkerettslig enerett er eneretten som oppnås ved registrering eller innarbeidelse av varemerket. Eneretten omfatter varemerkeinnehavers rett til å bruke varemerket, så langt andres rettigheter ikke er til hinder for det, og retten til å forby andre næringsdrivende fra å bruke tegn som kan forveksles (direkte eller indirekte) med varemerkeinnehavers varemerke.

En konkurrent kan dermed ikke bruke en konkurrents varemerke på liknende produkter eller tjenester på sine varer eller tjenester, i reklame, på hjemmesider, i Google-annonser, som domenenavn, eller i annen form for markedskommunikasjon, uten at man har innhentet samtykke fra varemerkeinnehaver.

Uten samtykke har man en svært snever adgang til å bruke og referere til en konkurrents varemerker, som vi i det videre omtaler som lojal varemerkebruk.

Lojal varemerkebruk

Følgende bruk av konkurrenters varemerker antas å være lojal

  • ·Ordmerker eller navn kan brukes på en lojal måte for å referere til konkurrentens virksomhet i den utstrekning det er nødvendig, og så lenge varemerket ikke blir vektlagt eller brukt på en måte som kan føre til at en kunde feilaktig tror at det foreligger en økonomisk forbindelse mellom konkurrentene. Slik varemerkebruk er ofte aktuelt ved bruk av sammenlignende reklame. Ved sammenlignende reklame stilles det særlig skjerpede krav til sannhet, herunder objektivitet, dokumentasjon og lojalitet mellom konkurrentene.
  • ·Har man kjøpt en gjenstand kan gjenstanden videreselges med merkenavn og egenprodusert bilde av gjenstanden for å identifisere varen. Utover det som er helt nødvendig for å identifisere varen man videreselger bør man ikke benytte andres varemerke.
  • ·Er man en politisk organisasjon eller næringsdrivende med kontroversielle holdninger bør man utvise spesielt stor aktsomhet ved bruk av andres varemerker.

Følgende bruk av konkurrenters varemerker antas å være illojal:

  • ·Logoer og figurative varemerker bør ikke benyttes av konkurrenter. Det er i de aller fleste tilfeller tilstrekkelig at man henviser til en konkurrent i form av ordmerket – selve merkenavnet.
  • ·Bruk av konkurrenters navn i domene-adresser og meta-tags er illojal varemerkebruk.
  • ·Bruk av en konkurrents varemerke som et verb vil kunne være illojal varemerkebruk, da dette kan svekke deres varemerkes særpreg.
  • ·Bruk av forkortelser eller egne variasjoner av en annens varemerke er illojal varemerkebruk.
  • ·Oppstår det fare for forveksling ved omtale av noe, eller noen, som ikke er å anse som et varemerke, vil dette kunne være et brudd på markedsføringsloven. Villedning av forbrukere, eller handlinger i strid med god forretningsskikk, vil også representere brudd på markedsføringsloven.

Man bør gjøre følgende når man benytter en konkurrents varemerke:

  • ·Når man viser til en konkurrents navn bør man klippe inn ™-symbol (for uregistrerte merker) eller ®-symbol (for registrerte merker) første gang man henviser til det, for å vise at man er klar over rettigheten som påhviler konkurrentens navn, og at man derigjennom respekterer denne.
  • ·Skriv gjerne ordmerker til konkurrenter i store bokstaver. Benytter man store bokstaver i kombinasjon med f.eks. ® viser dette tydelig at det er tale om et varemerke.
  • ·Man bør alltid utvise forsiktighet ved bruk av andres varemerker som del av sin næringsvirksomhet eller markedsføring, og søke rettighetshavers samtykke dersom man er i tvil.

Enkelte varemerkeinnehavere (særlig velkjente) kan med rette påberope seg et betraktelig bredere vern enn det som utpensles ovenfor.

Informasjonen på denne siden kan inneholde feil og mangler, og er ment som generell opplysning og ikke som juridisk rådgivning.

Les varemerkeloven her (ekstern lenke).