Varemerkerettslig enerett

Hva er varemerkerettslig enerett?

Varemerkerettslig enerett er eneretten til et varemerke er retten som oppnås ved registrering eller innarbeidelse av varemerket. Eneretten til et varemerke beskrives ofte med en negativ side og en positiv side.

Positiv rettighet

Den positive siden ved eneretten omfatter varemerkeinnehavers rett til å bruke varemerket, så langt andres rettigheter ikke er til hinder for det. Dette innebærer blant annet at man ikke kan bruke et merke som kan forveksles med et annet varemerke. Dersom eneretten til et varemerke oppnås gjennom registrering, har Patentstyret undersøkt at merket ikke krenker allerede registrerte varemerker og man kan dermed ofte anta at bruken av varemerket ikke kommer i konflikt med andres rettigheter.

Negativ rettighet

Den negative siden av eneretten er på mange måter det viktigste aspektet for en varemerkeinnehaver. Den negative siden innebærer at varemerkeinnehaver har rett til å forby andre å bruke varemerket i næringsvirksomhet på en rekke ulike måter, blant annet ved å sette merket på varer eller emballasje eller ved å bruke varemerket i reklame. Videre kan merkeinnehaver forby andre i å bruke tegn som er identisk med varemerket innenfor samme vare- eller tjenesteslag, samt å bruke varemerker som er egnet til å forveksles med varemerkeinnehavers varemerke.

Se også

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov av 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss