Grunnleggende om varemerkerett
Et varemerke er et kjennetegn som identifiserer en vare eller tjeneste som kan bestå av ett eller flere elementer, for eksempel slagord, navn, fysisk form, fargekombinasjoner eller lyd. Varemerket tjener til å kommunisere varens eller tjenestens kommersielle opphav, og til å skille varen fra konkurrenters produkter. I mange tilfeller er dette selskapets viktigste eiendel, og beskyttelse av varemerket er dermed forutsetningen for beskyttelse av selskapets goodwill og renommé. Foretaksnavn, personnavn, domenenavn og geografisk opprinnelse kan også tjene som varemerker.
Hvordan oppstår varemerkerett?
Varemerkerett kan oppstå på to måter, enten gjennom registrering hos Patentstyret eller gjennom innarbeidelse. Det kreves langvarig, omfattende og intensiv bruk av et varemerke før det anses innarbeidet, og det vil derfor ofte være mest praktisk med registrering. Ved registrering hos Patentstyret oppstår varemerkevernet umiddelbart i hele Norge. Innarbeidelse oppnås gradvis over tid, og gir kun vern i de områdene der varemerket er innarbeidet. For at et varemerke skal kunne registreres hos Patentstyret, må varemerket kunne fremstilles grafisk.
Swims – som vist over – er et eksempel på et registrert varemerke.
Patentstyret vurderer blant annet om
- ·varemerket har særpreg og dermed er egnet til å skille én aktørs varer/tjenester fra andres,
- ·varemerket er beskrivende og derfor må holdes fritt for bruk av samtlige kommersielle aktører (for eksempel ordet «fersk» for brødvarer),
- ·varemerket strider mot offentlig orden eller moral, eller er egnet til å oppfattes som villedende, eller om varemerket vil krenke allerede eksisterende rettigheter.
Hvilket vern gir varemerkerett?
Det varemerkerettslige vernet som oppnås er begrenset til de samme og lignende varer og tjenester som varemerket er registrert for. Særlig kjente varemerker, som eksempelvis Apple og Coca-Cola, er unntatt fra denne regelen ved at de kan nyte vern også for andre og nokså fjerntliggende produktkategorier.
Den varemerkerettslige eneretten gir beskyttelse mot konkurrenters bruk av samme eller lignende varemerke for samme eller lignende varer eller tjenester. Hvorvidt varemerkene og/eller varene/tjenestene er tilstrekkelig like er en sammensatt vurdering som blant annet tar høyde for gjennomsnittsforbrukeren av de aktuelle varene/tjenestene. I tillegg gir varemerkeretten en eksklusiv enerett til kommersiell utnyttelse av varemerket.
For registrerte varemerker består vernet så lenge varemerket brukes og fornyes hvert tiende år. For innarbeidede varemerker består vernet så lenge og i den grad merket anses innarbeidet.
Varemerkeretten forvaltes og håndheves i all hovedsak av rettighetens innehaver. Det er altså rettighetshaveren selv, og ikke staten, som må iverksette sak mot potensielle krenkere av varemerkeretten. Utformingen av varemerkesøknaden bestemmer bredden på vernet, og innehaveren av et varemerke vil derfor nyte godt av spesialisert juridisk bistand både ved utarbeidelsen av søknaden og i forvaltningen av rettigheten.
Les varemerkeloven på www.lovdata.no her.
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossVåre eksperter:
Se alle ansatteAnne Wildeng
Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner
Astrid Solberg
Attorney-at-law Senior Partner
Pål Tonna
Attorney-at-law Senior Partner
Trine Greaker Herzog
Attorney-at-law Senior Partner
Celine Varmann Jørgensen
Attorney-at-law Senior Partner
Cecilie Berglund
Attorney-at-law Senior Partner
Håkon Tysnes Kaasin
Attorney-at-law Senior Partner
Sebastian Stigar
Head of Digital Marketing and AI Attorney-at-law Partner