Friholdelsesbehovet

Hva er friholdelsesbehovet?

Friholdelse i varemerkeretten betyr at visse ord og tegn unntas fra varemerkeregistrering. Friholdelse skal sikre at én virksomhet ikke får enerett til å bruke beskrivende betegnelser for ulike varer eller tjenester som flere virksomheter har et legitimt behov for å bruke.

Et eksempel på behov for friholdelse er «grovbrød» for brød. Virksomheter som selger brød vil ha behov for å kunne anvende denne betegnelsen på sine produkter, og man kan derfor ikke gi én aktør enerett til å bruke «grovbrød» som varemerke for brød.

Se også

Litteratur

Lassen, Birger Stuevold og Are Stenvik – Kjennetegnsrett, 3. utgave, Universitetsforlaget (Oslo 2011)

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer