Særpreg i varemerkeretten

Hva er særpreg i varemerkeretten?

Det varemerkerettslige særpregskravet innebærer at et varemerke må være utformet på en måte som gir merket en adskillende evne.

I rettspraksis og juridisk teori er særpregskravet nærmere utdypet og det er uttalt at varemerker, for å ha særpreg i varemerkelovens forstand, må ha «evne til å tiltrekke seg en viss oppmerksomhet, og være av en slik art at det er egnet til å feste seg i erindringen til dem som møter merket i handelen», jf. blant annet Rt. 2005 s. 1601 (GULE SIDER) som gjengir juridisk teori.

Kravet til særpreg skal ivareta varemerkets individualiseringsfunksjon. Et varemerkes særpreg kan styrkes gjennom bruk over tid ved hjelp av blant annet god, strategisk og gjennomtenkt markedsføring og øvrig bruk av varemerket.

Se også

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov av 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss