Varemerkets funksjoner

Hva er et varemerkes funksjoner?

Et varemerke skal være et kjennetegn for en virksomhets varer eller tjenester, samt angi den kommersielle opprinnelsen til en vare eller tjeneste. Ved å være særpreget får merket en adskillende evne som bidrar til at forbrukerne kan ta bevisste valg der det er flere tilbydere av samme type vare eller tjeneste. På denne måten er varemerkets funksjoner både å være en opprinnelsesgaranti og å bidra til at varer og tjenester kan individualiseres.

For forbrukere er opprinnelsesgarantifunksjonen og individualiseringsfunksjonen de viktigste funksjonene til et varemerke. For næringsdrivende har varemerket andre sentrale funksjoner. Blant annet gir eneretten varemerkeinnehaver en mulighet og et insentiv til å gjøre investeringer i varemerket og merkets posisjon i markedet. Varemerker har også en viktig funksjon i virksomheters reklame og kommunikasjon rettet mot grossister, forbrukere og andre aktører i markedet. Muligheten til å bygge opp en fast kundekrets forutsetter at forbrukere kan skille ut og identifisere den aktuelle virksomhets produkter eller tjenester. Etablering av en markedsposisjon og fast kundekrets utgjør en vesentlig verdi for virksomheter, og varemerker spiller en viktig rolle i denne prosessen.

Se også

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov av 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer