Sterke varemerker

Hva er sterke varemerker?

Varemerker med høy grad av særpreg utgjør sterke varemerker i varemerkerettslig forstand.

Disse varemerkene har klart adskillende evne og vil skille seg fra andre varemerker på en tydelig måte. Kjennetegnsfunksjonen blir dermed godt ivaretatt. Ved utforming av varemerker anbefales det å bruke fantasiord og fremtredende elementer som figurer eller lignende, for å oppnå sterkt særpreg. Jo større avstand det er mellom varemerkets utforming og beskrivende elementer, desto sterkere blir det varemerkerettslige vernet som oppnås. Varemerkeloven er utformet slik at den gir økt vern for sterke varemerker, for eksempel ved spørsmål om det foreligger forvekslingsfare.

Har sterke varemerker utvidet vern?

Varemerkeloven gir også et utvidet vern til velkjente varemerker, selv om disse ikke nødvendigvis var sterke varemerker i utgangspunktet. Se mer om utvidet vern for velkjente varemerker i egen artikkel.

Se også

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov av 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer