Kodakregelen

Hva er Kodakregelen?

Kodakregelen er en betegnelse på en spesialregel i varemerkeloven § 4 annet ledd som gir et utvidet vern til velkjente varemerker. Det vanlige varemerkevernet gjelder bare mot forvekslbare varemerker. Kodakregelen gir i tillegg vern mot varemerker som ligner, samt vern i situasjoner der det er risiko for at et yngre varemerke kan assosieres med det velkjente varemerket. I tillegg gjelder vernet uavhengig av vare- og tjenesteslag. På denne måten får det velkjente merket vern mot at andre bruker identiske eller lignende merker for fjerntliggende varer og tjenester. Kodakregelen får anvendelse der bruk av et lignende merke vil utgjøre en urimelig utnyttelse, eller skade det velkjente merkets særpreg eller anseelse (goodwill). Kodakregelen er oppkalt etter det velkjente varemerket Kodak.

Se også

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) Lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss