Sammenlignende reklame
Hvilke regler gjelder for sammenlignende reklame?
Sammenliknende reklame er reklame som sammenligner to eller flere produkter eller tjenester. Sammenlignende reklame er ønskelig og lovlig på visse vilkår jf. forskrift om sammenliknende reklame og markedsføringsloven § 26 andre ledd (eksterne lenker til lovdata.no).
Hvilke krav stilles til sammenlignende reklame?
For å bedrive sammenlignende reklame foreligger det streng dokumentasjonsplikt – sammenligningen må være korrekt og etterprøvbar. Etter forskriften om sammenlignende reklame § 3 (FOR 2000-12-19 nr 1653) må følgende vilkår være oppfylt for at sammenligningen skal være lovlig. Reklamen må:
a) ikke være villedende
b) sammenligne varer eller tjenester som dekker samme behov eller er beregnet på samme formål,
c) den sammenligner objektivt én eller flere egenskaper ved disse varene og tjenestene som er konkrete, relevante, dokumenterbare og representative, herunder prisen
d) den bringer ikke i vanry eller taler nedsettende om en konkurrents varemerker, handelsnavn, andre kjennetegn, varer, tjenester, virksomhet eller situasjon
e) varer med geografisk opprinnelsesbetegnelse kan kun sammenlignes med varer med samme betegnelse
f) den drar ikke urimelig fordel av den anseelse som er knyttet til en konkurrents varemerker, handelsnavn eller andre kjennetegn, eller av konkurrerende varers geografiske opprinnelsesbetegnelse (renommésnylting)
g) den framstiller ikke varer eller tjenester som en etterligning eller kopi av varer eller tjenester med et beskyttet varemerke eller handelsnavn
h) den forårsaker ikke forveksling blant næringsdrivende, mellom annonsøren og en konkurrent eller mellom annonsørens og en konkurrents varemerker, handelsnavn, andre kjennetegn, varer eller tjenester.
Se også
Lovhenvisning og eksterne lenker
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss