Grunnleggende om designrett
En design er formen eller utseendet på et produkt eller deler av produktet. En design kan omfatte materialbruk, konturer, linjer, fargekombinasjoner og andre visuelle elementer. Alle slags produkter kan nyte designvern. Også ikke-materielle fremstillinger, som nettsider, og kombinasjoner av tidligere kjente produkter, som interiørdesign, kan designregistreres. Det er også mulig å registrere dekor eller mønster.
Hvordan oppstår designrett?
Rett til design er regulert av designretten og oppstår ved registrering hos Patentstyret i Norge, eller annen registreringsmyndighet i andre jurisdiksjoner. Søknaden må spesifisere hvilke produktklasser man ønsker å registrere designen for. Skaperen av en design kan være en enkeltperson, en gruppe personer eller en organisasjon eller selskap der designeren er ansatt. Rettighetene til designen kan overdras til selskaper og organisasjoner gjennom avtale.
En design som registreres på korrekt måte hos Patentstyret gir vern i hele Norge.
For å oppnå vern, må designen oppfylle visse krav:
Ny på søknadstidspunktet
- ·Tidligere offentliggjøring i markedet medfører at nyhetskravet ikke er oppfylt, med det unntak at designen kan være vist i inntil 12 måneder før søknad om registrering innleveres.
Individuell karakter
- ·Designen må også skille seg tilstrekkelig fra annen offentliggjort design. En design med individuell karakter er egnet til å gi en informert bruker et annet helhetsinntrykk enn øvrig design i markedet.
Hvilket vern gir designrett?
Designrett gir enerett til den registrerte designen, og muligheten til lisensiering og annen kommersiell utnyttelse av designen, samt muligheten til å hindre produksjon, markedsføring og salg av lignende varer. Designrett gir også rett til erstatning eller vederlag ved krenkelse av retten. Vernet omfatter kun produktets formgivning og ikke eventuelle underliggende tekniske løsninger, som må patentregistreres for å nyte rettslig vern.
Designrett gir et objektivt etterligningsvern. Dette betyr at en konkurrent ikke bevisst må ha kopiert eller etterlignet den registrerte designen for at rettigheten skal være krenket. Det eneste som skal vurderes er om den etterlignende designen gir det samme helhetsinntrykket som den gyldig registrerte designen, dvs. om de to produktene objektivt sett ligner.
Designrett kan gjelde i inntil 25 år. Hvis designen oppnår verkshøyde, kan designeren potensielt også ha opphavsrettslig vern, som innebærer en vernetid på 70 år etter designerens død.
Utformingen av designsøknaden kan påvirke omfanget av designens etterfølgende rettslige vern. Det kan derfor være fornuftig med profesjonell bistand før søknaden innleveres, slik at man oppnår videst mulig vern mot konkurrenters kopiering.
Se designloven på lovdata.no.
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossVåre eksperter:
Se alle ansatteCeline Varmann Jørgensen
Attorney-at-law Senior Partner
Jon D. Heggstad
European Patent Attorney Ba.Mech.Eng.Hon. Senior Partner
Anne Wildeng
Head of Legal Attorney-at-law Senior Partner
Cecilie Berglund
Attorney-at-law Senior Partner
Trine Greaker Herzog
Attorney-at-law Senior Partner
Les andre artikler
Se alle artiklerGrunnleggende om immaterialrett
Immaterielle verdier er verdier som stammer fra, eller er basert på, skapende innsats – det vil si en kreativ idé. Slike verdier har til felles at de opprinnelig er ikke-fysiske, altså immaterielle. Immaterialrett, også kalt åndsrett, er rettsområdet som regulerer immaterielle verdiers beskyttelse og potensielle utnyttelse, og som dermed bestemmer innholdet i og omfanget av immaterielle rettigheter. Les mer
Grunnleggende om markedsføringsrett
Markedsføringsrett er et komplekst og viktig rettsområde som regulerer forholdet mellom næringsdrivende og forbrukere, samt mellom næringsdrivende seg imellom. Den mest sentrale rettskilden innen dette feltet er markedsføringsloven. Denne artikkelen vil gi en grundig innføring i markedsføringsrett, med fokus på forholdet mellom næringsdrivende. Les mer
Grunnleggende om patent og patentering
Et gyldig patent er en tidsbegrenset enerett til utnyttelse av en teknisk oppfinnelse. Et patent kan innvilges for mange ulike typer oppfinnelser, for eksempel en maskin, en robot, et koblingssystem, et legemiddel eller en genmodifisert organisme. Les mer
Grunnleggende om varemerkerett
Et varemerke er et kjennetegn som identifiserer en vare eller tjeneste som kan bestå av ett eller flere elementer, for eksempel slagord, navn, fysisk form, fargekombinasjoner eller lyd. Varemerket tjener til å kommunisere varens eller tjenestens kommersielle opphav, og til å skille varen fra konkurrenters produkter. I mange tilfeller er dette selskapets viktigste eiendel, og beskyttelse av varemerket er dermed forutsetningen for beskyttelse av selskapets goodwill og renommé. Foretaksnavn, personnavn, domenenavn og geografisk opprinnelse kan også tjene som varemerker. Les mer
Grunnleggende om opphavsrett
Opphavsrett er en begrenset enerett til et å råde over et åndsverk. Åndsverk kan omfatte tekst, foredrag, musikk, film, fotografi, billedkunst, skulptur, arkitektur, dataprogrammer og lignende litterære, kunstneriske og vitenskapelige frembringelser. Opphavsretten gir rett til å råde over verket gjennom for eksempel publisering, kopiering, oversettelse eller bearbeidelse, men gir ikke eiendomsrett til enkelteksemplarer av åndsverket. Bearbeidelser og oversettelser av åndsverk nyter selvstendig vern som åndsverk. I Norge kan ikke opphavsrett registreres, og må hevdes og håndheves av innehaveren. Les mer