Eksport og ekspansjon under eget brand - eller ikke..?

Tidligere i 2025 var det mye medieomtale av det australske selskapet «Ugg Since 1974», som måtte endre navn til «Since 1974» for sine eksportvarer utenfor Australia og New Zealand. Bakgrunnen var et søksmål fra det amerikanske foretaket Deckers Outdoor Corporation, som eier varemerket UGG i stort sett alle land verden over, og derfor har enerett til all kommersiell bruk av dette ordet.
I Australia er «ugg» en generisk betegnelse på saueskinnstøvler. Mange australske aktører bruker derfor ordet UGG som produktangivelse, men også som del av foretaksnavnet eller varemerket sitt, slik som «Ugg Since 1974». Som følge av Deckers sitt eierskap til ordet i resten av verden, som varemerke, kan disse aktørene imidlertid ikke eksportere sine saueskinnstøvler som verken «ugg-boots» eller ved bruk av UGG i varemerket. Hvordan kunne dette skje?
Hvordan mistet UGG Since 1974 navnet sitt?
Samtidig med at det australske UGG Since 1974 begynte å ta form i Australia, startet to amerikanske surfere opp salg av den populære ugg-støvelen i USA. For enkelthets skyld valgte de foretaksnavnet Ugg Imports, og varemerkeregistrerte navnet UGG i USA. De to surferne solgte senere sin virksomhet til Deckers, som sørget for varemerkeregistrering av UGG i resten av verden. Mens slangspråkets mekka Australia var klar over at «ugg» betyr «saueskinnstøvler», fremsto UGG som et særpreget navn i resten av verden. Deckers oppnådde derfor varemerkeregistrering, og sitter nå på mer eller mindre global enerett til ordet.
Gjør dette før du ekspanderer internasjonalt Hvis du er i ferd med å ekspandere og eksportere til andre land, bør du derfor gjøre følgende:
- ·Sjekk om navnet er ledig i det landet du skal ekspandere til. Hvis det er registrert av en annen, risikerer du inngrepssøksmål mot deg, og med det resultat at vinningen (med ekspansjon) går opp i spinningen.
- ·Sikre deg varemerket i eksportlandet før noen andre tar det. Registreringsprosesser tar mange måneder, og du bør være i gang med søknader og registreringer i god tid før første distribusjonsavtale signeres.
- ·Vurder om varemerket ditt kan ha en uheldig eller konkret språklig betydning i eksportlandet som muligens bør unngås.
- ·Kontakt Bryn Aarflot for å sette sammen en skreddersydd IP-strategi som tar hensyn til alle nødvendige aspekter ved eksport og ekspansjon.
Bryn Aarflot kan bistå med å sette sammen en skreddersydd IP-strategi som tar hensyn til alle nødvendige aspekter ved eksport og ekspansjon. Med vårt brede internasjonale nettverk av samarbeidspartnere, kan vi hjelpe deg med å navigere i det komplekse landskapet av internasjonale varemerkerettigheter, slik at du kan fokusere på global vekst.
Les også:
Se alle artiklerHvordan kreve erstatning for andres bruk av ditt varemerke
Varemerker er en viktig del av en bedrifts identitet og suksess. Når noen misbruker ditt varemerke, kan det føre til store økonomiske tap. Men hva kan du gjøre i en slik situasjon? Hvordan krever du erstatning? Våre eksperter vil i denne artikkelen guide deg gjennom dette kompliserte området, og gi deg svar på de viktigste spørsmålene. Les mer
Hvordan få enerett og når bør du registrere ditt varemerke?
Alle næringsdrivende har minst ett varemerke av betydning. Ofte er det snakk om navnet på selskapet ditt, navnet på produktet eller tjenesten du leverer, et slagord, eller en logo du har utviklet. Det er varemerket eller brandet ditt som identifiserer deg i markedet og skiller deg fra dine konkurrenter, og for de som lykkes kommersielt er det ofte knyttet store verdier til varemerker. Det er gjort utallige undersøkelser som viser at vi er villige til å betale vesentlig mer for en vare påført et varemerke vi kjenner og liker, enn en identisk vare påført et ukjent varemerke. Les mer
Bruk varemerket riktig: Gratis å beskytte, dyrt å reparere
Eier du egentlig varemerket ditt? De fleste er klar over at varemerkeregistrering er viktig, men de færreste er klar over hvordan man bør bruke merket for å ikke miste retten til det. Her er noen av våre beste tips for å unngå problemer. Les mer

Skrevet av
Denne artikkelen er skrevet av seniorpartner Celine Varmann Jørgensen. Hun har lang erfaring innen immaterialrett og markedsføringsrett, og håndterer store nasjonale og internasjonale varemerke- og designporteføljer, inkludert utvikling og implementering av IP-strategier, forundersøkelser, krenkelsesvurderinger og søknadsbehandling. Ta gjerne kontakt med Celine hvis du har spørsmål til artikkelen eller dine IP-rettigheter.