Strategi for IP – hvorfor det?
Hva som bør beskyttes, når og i hvilke markeder, er taktiske vurderinger du må ta. For mange virksomheter vil varemerker ha stor verdi og trenge god beskyttelse. For andre kan det være en teknologisk nyvinning som er viktigst å beskytte.
20 prosent høyere inntekter hos bedrifter med IP-strategi
Dessverre finnes det ingen «one-size-fits-all» tilnærming til IP (immaterielle rettigheter). All strategisk tilnærming avhenger av virksomheten og hvordan immaterielle rettigheter kan bidra til å nå forretningsmålene. Når IP-rettigheter administreres riktig, kan de gi betydelige inntekter og fordeler.
Den europeiske patentmyndigheten EPO publiserte nylig en studie som viser at selskaper som eier minst ett patent, registrert design eller varemerke i gjennomsnitt oppnår 20 prosent høyere inntekter per ansatt enn selskaper som ikke eier noen av disse IP-rettighetene.
IP rettigheter er opprettet ved lov
IP-rettigheter kan grovt inndeles i to grupper:
Registrerbare rettigheter:
- ·Patent
- ·Design (også kjent som design patent eller design registration)
- ·Varemerke (også kjent som trademark
Ikke registrerbare rettigheter:
- ·Opphavsrett til åndsverk (også kjent som copyright)
- ·Bedriftshemmeligheter (også kjent som trade secrets)
Patent beskytter teknologien, dvs. funksjonen til produktet, eller en produksjonsmetode. Designregistrering beskytter den fysiske utformingen til et produkt. Varemerke beskytter merkevaren, opphavsrett det kunstneriske åndsverket. Bedriftshemmeligheter beskytter konfidensiell informasjon.
Syv ulike innganger for forretningsstrategier hvor IP er sentralt
For de fleste virksomheter er det viktig å ha en klar formening om hvilken betydning IP kan ha for egen konkurransekraft og realisering av forretningsmål. Dette gjøres best gjennom en strategisk tilnærming til IP som tar utgangspunkt i virksomhetens særpreg og unike behov. Hva er det egentlig du ønsker å oppnå med å bruke tid, penger og energi på sikring av IP rettigheter? Hva er hensikten? På hvilken måte kan det hjelpe virksomheten å nå sine mål?
1. Sikre en markedsposisjon og/eller holde konkurrenter unna
Dette er det mest vanlige målet med IP. Ved hjelp av denne strategien utnyttes det monopolet en registrert IP-rettighet gir. Dette kan for eksempel stoppe etterligninger, åpne for økte priser, og bidra til å opprettholde markedsandeler fordi konkurrenter lar seg påvirke av trusselen om søksmål og/eller andre konsekvenser som kan følge en inngrepssituasjon.
2. Unngå problemer
Et vanlig mål med IP er å unngå problemer og eksterne trusler – en defensiv strategi. Hensikten er ikke å bruke IP-en mot andre, men å unngå å bli hindret selv. En sterk IP-portefølje kan for eksempel avskrekke konkurrenter fra å gå til søksmål, og sikre såkalt «freedom-to-operate». Bruk av fri, kjent teknikk og åpen kildekode er en vanlig strategi for å skaffe seg nødvendig handlingsrom.
3. Skaffe inntekter
IP-rettigheter er en omsettelig vare og kan selges eller lisensieres. Mange sikrer seg derfor IP-rettigheter fordi de kan gi direkte inntekter gjennom lisensiering eller salg. Det kan for eksempel være penger å tjene på å tilby tilgang til markeder gjennom patentlisensiering og/eller merkevare (varemerke) lisensiering. Virksomheter kan også bedre sin posisjon og handlingsrom ved gjensidig krysslisensiering.
4. Muliggjøre bygging av et økosystem
Ved å dele immaterielle rettigheter (IP) eller bruke dem til å sette en industristandard, kan du få andre til å utvikle tilbud som er komplementære til dine. Det kan øke etterspørselen etter eget produkt på grunn av tilgjengeligheten av komplementære produkter og tjenester.
5. Inngå samarbeid
Når du sitter på IP-rettigheter som kan være attraktive for andre, kan disse danne grunnlag for en rekke ulike former for samarbeid med andre virksomheter.
6. Oppnå forhandlingsmakt
IP-rettigheter kan i en rekke kommersielle og/ eller juridiske forhandlingssituasjoner, gi rettighetshaveren forhandlingsmakt ovenfor motparten.
7. Øke verdien av selskapet og/eller sikre finansiering
En sterk IP-portefølje kan ha stor betydning for verdien av en virksomhet. Mange bruker IP-rettigheter aktivt til å skaffe kapital til finansiering eller for å gjøre virksomheten til et attraktivt oppkjøpsmål.
En gjennomtenkt IP-strategi gir deg mange muligheter
IP inkluderer beskyttelse på ulike områder som varemerker, design, forretningshemmeligheter, opphavsrett og patenter.
IP beskyttelse kan gjøres i forskjellige stadier, som patentering ved sluttprodukt, og/ eller beskyttelse av design og opphavsrett selv i utviklingsfasen.
Husk at i motsetning til forretningshemmeligheter, vil registrerte IP-rettigheter som patent, varemerke og designregistrering alltid offentliggjøres.
IP er et virkemiddel du kan bruke for å:
- ·Tiltrekke deg investorer
- ·Øke etterspørselen etter dine produkter
- ·Gi bort
- ·Pantsette
- ·Lisensiere bort
- ·Selge
- ·Overføre
Artikkelen er et utdrag fra boken vår «IP-Strategi – en guide for små og mellomstore virksomheter» skrevet av Petter Westnes. Om du vil ha boken, sender vi den kostnadsfritt.
Artikkelen ble først publisert på Protector.eu, som har slått seg sammen med Bryn Aarflot
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossVåre eksperter:
Se alle ansatteAnne Wildeng
Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner