Overvåking av dine konkurrenters IP-søknader

Visste du at du helt lovlig og gratis kan overvåke og få automatiske e-postvarsler når konkurrentene dine søker om patenter, varemerke- eller designregistrering i Norge? Det finnes mange gode grunner til å holde et øye med konkurrenter – her har vi samlet noen av dem og gir deg en kort guide til hvordan du setter opp automatisk overvåkning hos Patentstyret.

Hvorfor overvåke konkurrenter med Patentstyrets varslingstjeneste?

Det finnes få grunner til ikke å overvåke konkurrenter sine patent-, varemerke– eller designsøknader, og sjansen er stor for at disse allerede overvåker deg. I enhver søknad ligger det verdifull informasjon om konkurrentens strategiske prioriteringer, teknologiutvikling eller i ytterste konsekvens informasjon som kan avsløre en forestående, hemmelig lansering.

Denne informasjonen kan selvsagt benyttes til egen inspirasjon og videreutvikling, samtidig som den kanskje utgjør en begrensning i ditt handlingsrom. Informasjonen kan bidra til at du unngår å krenke konkurrenters rettigheter, samtidig som den kan være retningsgivende for egne innovasjonsprosesser. Det er alltid lurt å holde et øye med bransjen man selv er en del av, og når det både er lovlig og gratis er det lite som taler for å ikke benytte seg av muligheten.

Bryn Aarflot

Bilde av mostafa meraji på Unsplash

Hvordan kan du overvåke?

Å opprette et overvåkningssøk som fanger opp en navngitt konkurrents patent-, varemerke- eller designsøknad gjør du enkelt via Patentstyrets nettsider, helt kostnadsfritt. Så lenge overvåkningen er aktiv mottar du automatiske e-postvarsler hver gang en konkurrents søknad blir tilgjengelig i registeret i Norge. E-posten inneholder en link til søknaden og all informasjonen som er tilgjengelig der. Du kan også overvåke utviklingen innen et bestemt fagområde, vareklasse eller lignende, uten å knytte overvåkningen til en bestemt aktør.

Ønsker du å sette opp varsel på et søk som f.eks. følger med på hva en konkurrent gjør, logg inn på Patentstyrets sider for å sette opp overvåkningen.

Slik går du frem:

1) Åpne søkeverktøyet hos Patentstyret her, logg inn og trykk på Varemerker, Patenter eller Design.

Bryn Aarflot

2) Utfør et søk i søketjenestens søk. Her kan du for eksempel skrive inn navnet på et firma du ønsker å overvåke til venstre på siden.

Bryn Aarflot

3) Se resultatet i trefflisten, og klikk deretter på knappen «Lagre søk» og huk av for å opprette e-postvarsling hvis du vil bli varslet om det innkommer nye saker under samme søk. Du kan også velge enkeltsaker, og få varsler ved å trykke å bjellen til venstre.

Bryn Aarflot

Du vil da få varsling på e-post dersom søket gir treff på nye saker. Du kan redigere dine varsler på Patentstyrets side om varslingstjenester her.

Overvåkning av konkurrenter, fagområder eller saker utenfor Norge?

For mange er det ikke tilstrekkelig å overvåke konkurrenter i Norge. For utenlandske selskaper er det kanskje ikke nærliggende å søke beskyttelse i Norge først, og for enkelte norske selskaper prioriteres kanskje beskyttelse i EU og USA fremfor Norge av kostnadshensyn. For å få hele bildet og sikre raskest mulig informasjonsflyt kan en internasjonal overvåking være nyttig. Enkelte, utenlandske databaser tilbyr gratissøk, men for å etablere en enhetlig, internasjonal overvåking vil vi anbefale å benytte profesjonell bistand.

Ida M ler

Kontakt oss i dag

I Bryn Aarflot bistår vi et stort spenn av klienter med internasjonale overvåkingstjenester via sofistikert software og dyktige underleverandører. Ta gjerne kontakt for en prat om hvordan vi kan hjelpe deg!

Kontakt oss

Hensyn, tips og triks

Aktører som er klar over tilgjengeligheten av overvåkingstjenester tar gjerne forholdsregler ved innlevering av strategisk viktige søknader. Kanskje skal det for eksempel søkes beskyttelse for navnet til et nytt produkt som skal være hemmelig frem til lansering. Søknaden kan i så fall innleveres i navnet til et datterselskap, en ansatt privatperson eller selskapets IP-rådgiver, for på den måten ikke å bli plukket opp at dem som overvåker morselskapet. Når det settes opp en overvåking bør man derfor vurdere å inkludere konkurrentens nært relaterte selskaper og personer om mulig.

For varemerkesøknader bør man særlig være oppmerksom på hvilke varer og/eller tjenester det søkes beskyttelse for. Dette fremgår direkte av søknaden, og kan antyde om varemerket er tenkt brukt på et helt nytt produkt eller til rebranding av en eksisterende tjeneste. Det finnes altså annen informasjon i søknaden enn bare utformingen av selve varemerket.

For patentsøknader er det også viktig å huske på at disse som hovedregel ikke publiseres for offentligheten før 18 måneder etter innlevering. Dette innebærer at treff fra overvåkingen vanligvis vil gjelde søknader din konkurrent har innlevert for 1,5 år siden. Man skal også være klar over at patentsøknader som trekkes av søker før det har gått 18 måneder aldri blir publisert av Patentstyret.

Hvordan kan du overvåke egen merkevare?

Å sette opp gratis varsling som overvåker konkurrentene dine burde være et minimum for alle bedrifter, men om du ønsker å få enda bedre oversikt finnes det løsninger som sikrer deg mer enn kun oversikten over konkurrenters aktivitet. Vi bistår våre kunder med porteføljehåndtering og overvåkning av varemerkerettigheter, både nasjonalt og internasjonalt. Dette innebærer blant annet at vi holder oversikt over alle løpende frister og avgifter, herunder fornyelse av registreringene. Videre identifiserer vi behov og håndterer nødvendige endringer slik at porteføljen samsvarer med rettsutviklingen og deres strategi for utnyttelse av varemerkerettighetene.

Bryn Aarflot tilbyr også overvåkingstjenester for å avdekke konkurrenters forsøk på å registrere eller bruke kjennetegn som krenker våre kunders varemerkerettigheter og immaterielle rettigheter. I mange land er det opp til innehaveren av en varemerkeregistrering å ta skritt dersom man vil hindre at andre får registrert et identisk eller lignende varemerke. Man er dermed avhengig av en slik overvåkningstjeneste for effektivt å kunne håndheve sine rettigheter, og vi hjelper deg gjerne med å overvåke dine merkevarer og sikre deg oversikt over markedet.

Skrevet av Mikkel Lassen Ellingsen