Kunnskapssenter

Velkommen til Bryn Aarflots kunnskapssenter, en side som skal bidra til å øke kunnskapen om immaterialrett / Intellectual property rights (IPR). Vi ønsker at kunnskapssenteret skal gi en grunnleggende innføring i patentrett, varemerkerett, opphavsrett, designrett og markedsføringsrett.

Hva leter du etter?

Noe du lurer på?

Vi har laget Norges første og største digitale immaterialrettsleksikon.

Gå til IP-leksikonet™

Last ned nyttige dokumenter

Taushetserklæring-mal-NDA-Fortrolighetsavtale-norskMAL-FOR-KRAVBREV-VED-URETTMESSIG-BRUK-AV-BILDER-BILDETYVERINon-disclosure agreement template - English - NDA - Free templateGENERALFULLMAKTIP-strategi for Start Ups - Bryn Aarflot_ (002)Overdragelse

Artikler om IP-strategi

Se alle artikler

Hvordan skille gull fra gråstein i IP-porteføljen

Ifølge en europeisk studie utgjør 5 % av alle europeiske patenter om lag 80 % av totalverdien som disse skaper for eierne. Halvparten av alle patentene er verdt mindre enn EUR 300 000 og en fjerdedel er verdt mindre enn EUR 100 000. Den skjeve verdifordelingen er et velkjent fenomen som har forsterket seg i årenes løp og som ikke bare gjelder for Europa, men også i store markeder som Kina, Japan og USA. Men hva er grunnen til denne skjevheten og hva betyr dette i praksis? Les mer

Overvåking av dine konkurrenters IP-søknader

Visste du at du helt lovlig og gratis kan overvåke og få automatiske e-postvarsler når konkurrentene dine søker om patenter, varemerke- eller designregistrering i Norge? Det finnes mange gode grunner til å holde et øye med konkurrenter – her har vi samlet noen av dem og gir deg en kort guide til hvordan du setter opp automatisk overvåkning hos Patentstyret. Les mer

Bruk varemerket riktig: Gratis å beskytte, dyrt å reparere

Eier du egentlig varemerket ditt? De fleste er klar over at varemerkeregistrering er viktig, men de færreste er klar over hvordan man bør bruke merket for å ikke miste retten til det. Her er noen av våre beste tips for å unngå problemer. Les mer

Fem tips til gründeren som vil verne om sin idé

Drømmer du om å bli gründer, eller har du allerede hoppet i det? Da har du en spennende reise foran deg! Veien frem mot å ha sin egen bedrift kan være både lang og utfordrende, og det er slett ikke alle som når målet – men med gode ideer, gode støttespillere og masse stå-på-vilje kan nettopp du være en av de som gjør suksess. Vi i Bryn Aarflot brenner for innovasjon, og vil veldig gjerne se flere gründere satse og lykkes. Les mer

IP-strategi | Den komplette guiden

I dagens konkurranseutsatte marked er beskyttelsen av immaterielle verdier avgjørende for å sikre vekst og utvikling. En gjennomtenkt IP-strategi gir bedrifter et betydelig konkurransefortrinn, samtidig som den åpner nye økonomiske muligheter. Denne guiden gir en komplett oversikt over hva en IP-strategi innebærer, hvorfor den er essensiell, og hvordan den effektivt kan implementeres for å skape verdi. Les mer

Hvordan få enerett og når bør du registrere ditt varemerke?

Alle næringsdrivende har minst ett varemerke av betydning. Ofte er det snakk om navnet på selskapet ditt, navnet på produktet eller tjenesten du leverer, et slagord, eller en logo du har utviklet. Det er varemerket eller brandet ditt som identifiserer deg i markedet og skiller deg fra dine konkurrenter, og for de som lykkes kommersielt er det ofte knyttet store verdier til varemerker. Det er gjort utallige undersøkelser som viser at vi er villige til å betale vesentlig mer for en vare påført et varemerke vi kjenner og liker, enn en identisk vare påført et ukjent varemerke. Les mer

Trenger du hjelp til å skape verdi med din IP?

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentingeniører svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Grunnleggende artikler

Se alle artikler

Grunnleggende om designrett

En design er formen eller utseendet på et produkt eller deler av produktet. En design kan omfatte materialbruk, konturer, linjer, fargekombinasjoner og andre visuelle elementer. Alle slags produkter kan nyte designvern. Også ikke-materielle fremstillinger, som nettsider, og kombinasjoner av tidligere kjente produkter, som interiørdesign, kan designregistreres. Det er også mulig å registrere dekor eller mønster. Les mer

Grunnleggende om opphavsrett

Opphavsrett er en begrenset enerett til et å råde over et åndsverk. Åndsverk kan omfatte tekst, foredrag, musikk, film, fotografi, billedkunst, skulptur, arkitektur, dataprogrammer og lignende litterære, kunstneriske og vitenskapelige frembringelser. Opphavsretten gir rett til å råde over verket gjennom for eksempel publisering, kopiering, oversettelse eller bearbeidelse, men gir ikke eiendomsrett til enkelteksemplarer av åndsverket. Bearbeidelser og oversettelser av åndsverk nyter selvstendig vern som åndsverk. I Norge kan ikke opphavsrett registreres, og må hevdes og håndheves av innehaveren. Les mer

Grunnleggende om patent og patentering

Et gyldig patent er en tidsbegrenset enerett til utnyttelse av en teknisk oppfinnelse. Et patent kan innvilges for mange ulike typer oppfinnelser, for eksempel en maskin, en robot, et koblingssystem, et legemiddel eller en genmodifisert organisme. Les mer

Grunnleggende om markedsføringsrett

Markedsføringsrett er et komplekst og viktig rettsområde som regulerer forholdet mellom næringsdrivende og forbrukere, samt mellom næringsdrivende seg imellom. Den mest sentrale rettskilden innen dette feltet er markedsføringsloven. Denne artikkelen vil gi en grundig innføring i markedsføringsrett, med fokus på forholdet mellom næringsdrivende. Les mer

Grunnleggende om varemerkerett

Et varemerke er et kjennetegn som identifiserer en vare eller tjeneste som kan bestå av ett eller flere elementer, for eksempel slagord, navn, fysisk form, fargekombinasjoner eller lyd. Varemerket tjener til å kommunisere varens eller tjenestens kommersielle opphav, og til å skille varen fra konkurrenters produkter. I mange tilfeller er dette selskapets viktigste eiendel, og beskyttelse av varemerket er dermed forutsetningen for beskyttelse av selskapets goodwill og renommé. Foretaksnavn, personnavn, domenenavn og geografisk opprinnelse kan også tjene som varemerker. Les mer

Grunnleggende om immaterialrett

Immaterielle verdier er verdier som stammer fra, eller er basert på, skapende innsats – det vil si en kreativ idé. Slike verdier har til felles at de opprinnelig er ikke-fysiske, altså immaterielle. Immaterialrett, også kalt åndsrett, er rettsområdet som regulerer immaterielle verdiers beskyttelse og potensielle utnyttelse, og som dermed bestemmer innholdet i og omfanget av immaterielle rettigheter. Les mer

Webinarer og Video

Se alle artikler

Gratis webinar: Can you keep a secret?

Forretningshemmeligheter kan utgjøre en stor verdi, men effektiv beskyttelse krever en aktiv tilnærming og riktig strategi. I dette webinaret gir Håkon Tysnes Kaasin, vår forretningshemmelighetsekspert, deg tips og triks for hvordan du skal verne om din bedrifts verdifulle informasjon. Foredraget er på engelsk. Les mer

Gratis webinar: Do you have freedom to operate?

Bryn Aarflots Life Science team, med Marianne Weiby Wulff i spissen, holdt et gratiswebinar om Freedom To Operate sammen med The Life Science Cluster våren 2020. Se hele webinaret her! Les mer

Nyttige immaterialrettslenker

Nyttige patentlenker

Nyttige varemerkelenker

Nyttige designlenker

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer