Varemerke
Vil du skille deg ut fra konkurrentene dine? Gjør det lettere for kundene dine å velge dine varer og tjenester med varemerke: Juridisk beskyttelse og enerett til det som gjør din bedrift unik. Vi skaper verdi med ditt varemerke.

Hva er et varemerke?
Et varemerke kan bestå av et navn, en logo, et slagord, en kjenningsmelodi, en animasjon eller en lukt eller lyd. I enkelte tilfeller kan formen eller utseendet til et produkt også fungere som varemerke. Det viktigste er at varemerket identifiserer virksomheten i markedet og gjør det mulig for forbrukerne å velge varer og tjenester bevisst.
Hvorfor er det lurt med en varemerkeregistrering?
En formell registrering av varemerket gir enerett til å bruke et navn, en logo eller et annet kjennetegn for å skille seg ut i markedet. Ved å registrere varemerket i Patentstyrets varemerkeregister kan du hindre andre i å ta i bruk samme eller forvekselbare merker og dermed unngå konflikter og forvirring. Registreringen bidrar også til å styrke forretningsposisjonen og sikre at varemerket blir lettere å håndheve ved eventuelle krenkelser.
Under fremgår en liste som viser hvorfor varemerkeregistreringer kan være verdiskapende:
- · Beskyttelse av identitet: Sikrer at selskapets navn, logo eller slagord er unikt og beskyttet mot uautorisert bruk.
- · Økt kundetillit: Gir forbrukerne trygghet om produktkvalitet og opphav, noe som styrker lojaliteten.
- · Håndhevingsrettigheter: Gir juridisk rett til å stoppe piratkopiering og misbruk av varemerket.
- ·Økt markedsverdi: Styrker selskapets immaterielle aktiva og tiltrekker investorer og samarbeidspartnere.
- ·Markedsføringsfordeler: Muliggjør eksklusiv markedsføring og effektiv merkevarebygging.
- · Global ekspansjon: Gir en solid plattform for internasjonal vekst.
- · Redusert konfliktrisiko: Minimerer risikoen for juridiske konflikter med andre selskaper over lignende merker.
Hva er forskjellen på merkevare og varemerke?
Mange blander markedsføringstermen «merkevare» med den juridiske termen «varemerke». Merkevare omfatter det helhetlige inntrykket av en virksomhet i et forbrukerperspektiv, inkludert verdier, image og identitet. Varemerke er en formell, juridisk beskyttelse av navn, logo eller andre kjennetegn som brukes til å skille egne varer og tjenester fra andres.
Hvordan oppnår du beskyttelse?
Eneretten til et varemerke i Norge kan oppnås på to måter. Enten ved å registrere det i Patentstyrets varemerkeregister, eller ved å innarbeide det i markedet. Ved en formell registrering får man rett til å hindre konkurrerende virksomheter i å bruke samme eller forvekselbare merker, uavhengig av om misbruket skjer bevisst eller ubevisst. Slik beskyttelse sikrer en unik posisjon og legger et solid grunnlag for å utvikle en sterk merkevare.
Derfor bør du bruke en varemerkeadvokat for å beskytte ditt varemerke
Når du skal søke et varemerke registrert i Patentstyrets register, eller i andre land, er det mange fallgruver å være oppmerksom på. Hvilke merker du bør eller kan søke, hvilke varer og tjenester skal søknaden omfatte, og ikke minst hvordan skal du utforme varefortegnelsen for det beste varemerkerettslige vernet og for å unngå å krenke andres rettigheter. Dette er bare noen av de mange vurderingene som bør gjøres før du investerer i en varemerkesøknad. Det kan ofte være langt mer kostbart å gjøre feil enn å søke hjelp med strategi og utarbeidelse av en varemerkesøknad.
Derfor skal du velge Bryn Aarflot for ditt varemerke
Våre advokater er blant landets fremste varemerkeadvokater med spesialkompetanse og bred erfaring i rådgivning av norske og internasjonale kunder innenfor et bredt spekter av sektorer. Vi bistår med alt fra varemerkeregistrering, lisensiering og avtaleverk til konfliktløsning og håndheving av rettigheter.
Enkelte aktører tilbyr delvis eller helautomatiserte varemerkeinnleveringssystemer, mens hos oss vil du i en varemerkesøknadsprosess få bistand og rådgivning slik at du øker sjansen for å få ditt merke registrert med et godt og relevant vern.

Beskyttelsen som ga milliongevinst
En god IP-strategi er viktig, i SWIMS sitt tilfelle var det avgjørende for en global suksess. Å sikre kontroll på kalosjene viste seg å bare være starten på gründereventyret.
Hva koster en varemerkesøknad?
Våre varemerkeadvokater hjelper deg med å registrere varemerket ditt, fra utarbeidelse til innlevering av varemerkesøknaden:
Norge
Bryn Aarflots salær:
NOK 6 900 (eks.mva)
Patentstyrets offentlige avgift:
NOK 3 800
Prisene vil variere avhengig av antall vare- og tjenesteklasser.
EU
Bryn Aarflots salær:
NOK 8 800 (eks.mva)
EUIPOs offentlige avgift:
EUR 850
Prisene vil variere avhengig av antall vare- og tjenesteklasser.
Internasjonalt
Bryn Aarflots salær:
Etter nærmere avtale
Offentlige avgifter vil variere avhengig av landdekning
Prisene vil variere avhengig av antall vare- og tjenesteklasser.
Forundersøkelser, innlevering og behandling av søknader av varemerker i Norge og i utlandet
Vi bistår kunder med forundersøkelser knyttet til varemerkesøknader, samt med utforming, innlevering og behandling av søknadene. Andres registrerte varemerker kan utgjøre effektive hindre for utnyttelsen av ditt varemerke. Ettersom varemerkeretten blant annet forhindrer andre i å bruke forvekselbare kjennetegn er det viktig å ha kartlagt lignende varemerker før du investerer store ressurser i å realisere sitt nye varemerke. Forundersøkelser av varemerker kartlegger hvilken risiko som foreligger ved lansering av et varemerke og hvilket spillerom som finnes. I samarbeid med våre kunder bistår vi med å avklare eventuelle konflikter og utarbeider søknader som sikrer best mulig beskyttelse av kundens rettigheter. På denne måten skapes et forutsigbart grunnlag for videre utvikling, investering og økonomisk vekst.
Porteføljehåndtering og overvåkning av varemerkerettigheter
Du får hjelp med porteføljehåndtering og overvåkning av varemerkerettigheter, både nasjonalt og internasjonalt. Våre erfarne advokater sørger for at porteføljene blir forvaltet og administrert på best mulig måte for rettighetshaveren. Dette innebærer blant annet at vi holder oversikt over alle løpende frister og avgifter, herunder fornyelse av registreringene. En varemerkeregistrering må fornyes hvert 10. år, og kan i prinsippet være evigvarende så lenge lovens vilkår er oppfylt. Videre identifiserer vi behov og håndterer nødvendige endringer slik at porteføljen samsvarer med rettsutviklingen og kundens strategi for utnyttelse av varemerkerettighetene.
Vi tilbyr også overvåkingstjenester for å avdekke konkurrenters forsøk på å registrere eller bruke kjennetegn som krenker våre kunders varemerkerettigheter. I mange land er det opp til innehaveren av en varemerkeregistrering å ta skritt dersom man vil hindre at andre får registrert et identisk eller lignende varemerke. Du er dermed avhengig av en slik overvåkningstjeneste for effektivt å kunne håndheve sine rettigheter.
Les vår grunnleggende artikkel om varemerker her. Se også varemerkeloven på lovdata.no (ekstern lenke).

"Varemerker er avgjørende for å beskytte ditt merke og bygge tillit hos dine kunder. Vårt mål er å gi deg solide juridiske strategier som sikrer merkevarens identitet og verdi. Å skape verdi med IP er ikke bare vårt slagord—det er vårt løfte til deg." — Anne Wildeng, Head of Legal, anerkjent i blant annet WTR 1000 fra 2016 til 2024
Kom i gang nå
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossRelaterte tjenester
Våre eksperter
Se alle ansatteAnne Wildeng
Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner

Astrid Solberg
Attorney-at-law Senior Partner

Pål Tonna
Attorney-at-law Senior Partner

Trine Greaker Herzog
Attorney-at-law Senior Partner

Celine Varmann Jørgensen
Attorney-at-law Senior Partner

Cecilie Berglund
Attorney-at-law Senior Partner

Håkon Tysnes Kaasin
Attorney-at-law Senior Partner

Ida Marie Daae
Attorney-at-law Partner

Sebastian Stigar
Chief Strategy and Innovation Officer Attorney-at-law Partner

Stine Sønstebø
Attorney-at-law

Frode André Moen
Attorney-at-law

Hanna Gisholt
Associate lawyer

Edvard Hagen Aadland
Associate lawyer

Cecilia Orheim
Attorney-at-law
