Konsumpsjon av varemerke
Hva er konsumpsjon av varemerke?
Eneretten til et varemerke innebærer at ingen uten samtykke fra merkeinnehaveren kan bruke varemerket eller lignende varemerker i næringsvirksomhet for lignende varer/tjenester. Når en vare rettmessig selges under et beskyttet varemerke, konsumeres varemerkeretten. Konsumpsjon av varemerkeretten medfører at kjøperen av varen kan bruke varemerket slik det er påført varen uten å krenke merkeinnehavers enerett, for eksempel ved å videreselge varen. Konsumpsjon bygger på tanken om at varemerkeinnehaver ved første salg gir en stilltiende lisens til at kjøperen kan bruke varemerket slik det er påført varen. Konsumpsjon utgjør en innskrenkning i varemerkeretten siden eneretten ikke er total og gjeldende i alle næringsledd.
I Norge har vi EØS-regional konsumpsjon, hvilket betyr at en vare som lovlig er satt på markedet innenfor EØS-området fritt kan sirkuleres innenfor dette området. Dette innebærer eksempelvis at varer som er satt i omsetning i Sverige med varemerkeinnehavers samtykke kan importeres og selges i Norge av en tredjepart uten at varemerkeinnehaver kan motsette seg dette. Det finnes imidlertid visse unntak fra dette dersom varemerkeinnehaveren har «rimelig grunn» til å motsette seg fortsatt omsetning av varene, for eksempel hvis varenes tilstand er endret eller forringet etter at de ble brakt i omsetning, jf. varemerkeloven § 6 annet ledd. Denne bestemmelsen beskytter varemerkeinnehavers goodwill.
Se også
Lovhenvisning og eksterne lenker
Lov av 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) lovdata.no
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss