Goodwill

Hva er goodwill?

Goodwill er en ikke-materiell verdi som knytter seg til varemerkets opparbeidede anseelse eller renommé. Goodwill, i form av positive assossiasjoner til varemerket, utgjør en viktig verdi for virksomheter, ettersom den innebærer at forbrukere bygger opp et lojalt forhold til merkeinnehavers produkter. Varemerkeloven er utformet for å beskytte goodwill, både for alminnelige og velkjente varemerker. For de velkjente varemerkene med særlig opparbeidet goodwill gir loven et utvidet vern, se varemerkeloven § 4.

Se også

Litteratur

Lassen, Birger Stuevold og Are Stenvik – Kjennetegnsrett, 3. utgave, Universitetsforlaget (Oslo 2011)

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) Lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer