Etterligning i markedsføringsloven

Hvilket vern gir markedsføringsloven mot etterligninger?

Markedsføringsloven § 30 gir et overordnet vern mot etterligning av en rekke ulike former for frembringelser i næringsvirksomhet.

Er det nok med likhet alene?

I etterligningsvurderingen i § 30 i markedsføringsloven ligger det et krav om at etterligner må ha hatt kjennskap til originalen, og at denne er brukt som forbilde i utviklingen. Med mindre man ikke har holdepunkter for motsatt løsning presumerer man at etterligneren har hatt kjennskap til originalen, og også benyttet denne som forbilde.
Etterligning av andre er i utgangspunktet lovlig. Det er først når det foreligger fare for foveksling og urimelig utnyttelse at etterligningen er ulovlig. Det er altså lov å la seg inspirere, men loven hindrer urimelig utnyttelse.

Se også

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov 9. januar 2009 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven) Lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer