Fare for forveksling i markedsføringsloven
Hva er fovekslingsfare i markedsføringsloven?
Forvekslingsfare er et vilkår for vern i kraft av markedsføringsloven § 30. Vurderingen går ut på om det foreligger en slik grad av likhet mellom original- og kopiframbringelsen at det etter en helhetsvurdering er risiko for at en ikke ubetydelig del av kundekretsen forveksler produktene eller tjenestene. Fare for forveksling er forutsetningen for at etterligningen skal være rettsstridig. Vurderingen beror på hvilket helhetsinntrykk tilbudet gir en forbruker i kjøpsøyeblikket. Momenter som går igjen i vurderingen er markedslikhet, vareslagslikhet, emballasje, omsetningssituasjon, kundetype og pris.
Se også
Lovhenvisning og eksterne lenker
Lov 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) Lovdata.no
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss