Urimelig utnyttelse

Hva er urimelig utnyttelse?

Urimelig utnyttelse er et begrep i markedsføringsretten som betyr at en aktør utnytter de immaterielle verdiene til en annen aktør. Urimelig utnyttelse er et av flere kumulative vilkår i markedsføringsloven § 30.

Ved vurderingen av om noe utgjør en «urimelig utnyttelse» må man vurdere om etterligningen er en illojal konkurransehandling og om det foreligger subjektiv skyld.

Vilkåret i § 30 viser markedsføringslovens særstilling i relasjon til de andre immaterialrettslovene. Vurderingen beror på en bred helhetsvurdering og subjektiv klander.

Manglende eller særlig originalitet og innarbeidelse i markedet for de immaterielle verdiene kan spille inn på vurderingen av om det foreligger urimelig utnyttelse.

Hvis det foreligger tekniske begrensninger som tilsier at det er vanskelig å utforme et produkt på en annen måte enn «originalen» vil dette tale for at det ikke er urimelig at produktene blir like. Dersom etterlikneren derimot har stor variasjonsmulighet, uten å utnytte seg av denne, taler det for at utnyttelsen er urimelig.

Andre forhold som for eksempel tidligere samarbeid og besittelse av sensitiv informasjon vil også kunne spille inn i denne vurderingen.

Se også

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer