Urimelig utnyttelse
Hva er urimelig utnyttelse?
Urimelig utnyttelse er et begrep i markedsføringsretten som betyr at en aktør utnytter de immaterielle verdiene til en annen aktør. Urimelig utnyttelse er et av flere kumulative vilkår i markedsføringsloven § 30.
Ved vurderingen av om noe utgjør en «urimelig utnyttelse» må man vurdere om etterligningen er en illojal konkurransehandling og om det foreligger subjektiv skyld.
Vilkåret i § 30 viser markedsføringslovens særstilling i relasjon til de andre immaterialrettslovene. Vurderingen beror på en bred helhetsvurdering og subjektiv klander.
Manglende eller særlig originalitet og innarbeidelse i markedet for de immaterielle verdiene kan spille inn på vurderingen av om det foreligger urimelig utnyttelse.
Hvis det foreligger tekniske begrensninger som tilsier at det er vanskelig å utforme et produkt på en annen måte enn «originalen» vil dette tale for at det ikke er urimelig at produktene blir like. Dersom etterlikneren derimot har stor variasjonsmulighet, uten å utnytte seg av denne, taler det for at utnyttelsen er urimelig.
Andre forhold som for eksempel tidligere samarbeid og besittelse av sensitiv informasjon vil også kunne spille inn i denne vurderingen.
Se også
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss