Markedsføringsrett

Hva er markedsføringsrett?

Markedsføringsrett er de rettsreglene som regulerer rammene for næringsdrivendes markedsføring. Den mest sentrale loven er markedsføringsloven. Første del av markedsføringsloven innebærer en harmonisering av rettsreglene i EU/EØS om urimelig handelspraksis overfor forbrukere, mens den andre delen innebærer regulering av god forretningsskikk næringsdrivende imellom. Hva angår immaterialrett er del 2 (kap 6) den mest aktuelle delen av loven, da denne delen regulerer reglene om god forretningsskikk, herunder reglene om etterlikning, villedende reklame, reglene om forretningshemmeligheter, samt sanksjoner mot overtredelse.

Se også

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov av 9. januar 2009 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven) lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss