Degenerasjon

Hva er degenerasjon?

Degenerasjon oppstår når et varemerke blir den generiske betegnelsen for en type vare eller tjeneste. Navnet går altså fra å være et egennavn for varen tilhørende én aktør til å bli det beskrivende ordet for varen. Varemerket har da mistet sin distinktive evne og ivaretar følgelig ikke sin opprinnelsesgarantifunksjon. Når varemerket ikke lenger fungerer som garanti for kommersiell opprinnelse, eller når konkurrenter får et legitimt behov for å bruke dette ordet i markedsføringen av de aktuelle varene, bør varemerket heller ikke lenger nyte vern etter varemerkeloven. Etter varemerkeloven § 36 kan et degenerert varemerke settes til side som ugyldig, eller begjæres slettet av tredjeparter. Eksempler på varemerker som er degenerert er dynamitt, primus og termos.

Se også

Litteratur

Lassen, Birger Stuevold og Are Stenvik – Kjennetegnsrett, 3. utgave, Universitetsforlaget (Oslo 2011)

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) Lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer