Varemerkerettslig bruksplikt

Varemerkeloven inneholder en såkalt bruksplikt for varemerker i varemerkeloven § 37. Bruksplikten er ingen reell plikt til å bruke et registrert varemerke, men innebærer at et registrert varemerke kan kreves slettet (helt eller delvis) dersom varemerket ikke har vært i reell bruk i en sammenhengende periode på 5 år i tiden etter at merkets registrering ble kunngjort.

Betegnelsen bruksplikt kan være noe misvisende ettersom det ikke er en faktisk plikt til å bruke varemerket, men heller en bestemmelse om at registreringsvernet kan falle bort dersom noen begjærer registreringen slettet som følge av manglende bruk.

Formålet med regelen er å begrense omfanget av registrerte varemerker som ikke brukes, og på den måten bidra til at det blir større rom for nye varemerker. Regelen om bruksplikt skal også redusere muligheten for unødvendige varemerkekonflikter.

Bruksplikt er viktig å tenke på før man registrer et varemerke i land og/eller vareklasser man enda ikke driver forretning i.

Se også

Litteratur

Lassen, Birger Stuevold og Are Stenvik – Kjennetegnsrett, 3. utgave, Universitetsforlaget (Oslo, 2011)

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov av 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer