Etterligning i markedsføringsloven
Hvilket vern gir markedsføringsloven mot etterligninger?
Markedsføringsloven § 30 gir et overordnet vern mot etterligning av en rekke ulike former for frembringelser i næringsvirksomhet.
Er det nok med likhet alene?
I etterligningsvurderingen i § 30 i markedsføringsloven ligger det et krav om at etterligner må ha hatt kjennskap til originalen, og at denne er brukt som forbilde i utviklingen. Med mindre man ikke har holdepunkter for motsatt løsning presumerer man at etterligneren har hatt kjennskap til originalen, og også benyttet denne som forbilde.
Etterligning av andre er i utgangspunktet lovlig. Det er først når det foreligger fare for foveksling og urimelig utnyttelse at etterligningen er ulovlig. Det er altså lov å la seg inspirere, men loven hindrer urimelig utnyttelse.
Se også
Lovhenvisning og eksterne lenker
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss