Mot internasjonal suksess med lagret energi og IP-strategi

Med banebrytende teknologi for termisk energilagring har oppstartsselskapet Cartesian raskt tatt steget fra forskningsprosjekt til kommersiell aktør i Europa. En nøkkel til suksessen har vært en målrettet IP-strategi og tett samarbeid med Bryn Aarflot.

Publisert 1. september 2025

Bryn Aarflot

Cartesian har utviklet en kompakt og effektiv løsning for termisk energilagring, som gjør det mulig for bedrifter å redusere både karbonavtrykk og driftskostnader. De kaller løsningen Thermal Box. Teknologien lagrer energi når den er billig og tilgjengelig, og leverer den tilbake ved behov og når prisen er høyere. Selskapet har allerede installasjoner i Norge og Frankrike, og de er nå på vei inn i markeder som Danmark, Tsjekkia og Libanon – med videre europeisk ekspansjon i sikte.

– Med Thermal Box tilbyr vi en attraktiv teknologi og en kostnadseffektiv løsning for kundene våre. Og med en beskyttet IP-strategi, kan partnerne våre være trygge på at konkurrenter ikke kan kopiere oss, sier Frode Iglebæk, CEO i Cartesian.

Hvem er Cartesian?

Cartesian er et norsk teknologiselskap som utvikler kompakte og effektive løsninger for termisk energilagring. Selskapet, som har sitt utspring fra SINTEF, hjelper bedrifter med å redusere karbonavtrykk og driftskostnader ved å lagre energi når den er billig og levere den tilbake når behovet er størst og prisen er høy. Cartesian har allerede installasjoner i flere europeiske land, og har mottatt Nordic Innovation Award for sin bærekraftige teknologi.

Trygghet og spillerom for investorer

Markedet for energilagring er preget av mange aktører og teknologier, noe som gjør det ekstra viktig å skille seg ut. For investorer og samarbeidspartnere er det viktig at Cartesian kan tilby en løsning som er godt beskyttet gjennom patenter. Det gir selskapet et tydelig konkurransefortrinn, og skaper trygghet for videre vekst og satsning.

- Når vi snakker med investorer, er det avgjørende hvor unik teknologien er, hvor bred IP-beskyttelsen er, og i hvilke land vi har beskyttelse.

Frode Iglebæk, CEO i Cartesian

Med IP-strategi som konkurransefortrinn

Bryn Aarflot har helt fra start vært en sentral støttespiller for Cartesian. Laura Mannering, partner og patentrådgiver i Bryn Aarflot, forteller:

– Cartesian kom til oss da de fortsatt var et forskningsprosjekt ved Sintef. Vi fikk bli med fra start og har sammen med selskapet utviklet en solid IP-strategi og bistått med å sikre immaterielle rettigheter i takt med at de har vokst.

Bryn Aarflot

Partner og patentrådgiver, Laura Mannering

Bryn Aarflot har bistått med alt fra «invention harvesting» og utvikling av patentportefølje, til overvåkning av konkurrenter og sikring av «freedom to operate» til å drive virksomheten uten å krenke andres rettigheter. Dette har vært avgjørende for å tiltrekke investorer og partnere, og for å kunne skalere virksomheten internasjonalt.

- Verdien av et oppstartsselskap kommer fra ideene de har. Uten å sikre et monopol på disse ideene, har de ingen mulighet til å konkurrere mot større selskaper.

Laura Mannering, partner og patentrådgiver i Bryn Aarflot

IP-uttrykk du vil få bruk for

Fra idé til marked – raskere og tryggere

For Cartesian har tidlig og målrettet patentering vært viktig for å gå fra idé til marked så raskt som de har gjort. Alexis Sevault, CTO i Cartesian, utdyper:

– For oss har det vært helt avgjørende å ha en sterk IP-strategi fra start, for å ta ideen fra forskning til kommersielt produkt. Etter at vi sikret patenter, ble det mye enklere å få finansiering og demonstrere teknologien i full skala – og det før vi i det hele tatt etablerte selskapet.

Bryn Aarflot

CTO i Cartesian, Alexis Sevault

Bryn Aarflot har også hjulpet Cartesian med å identifisere nye oppfinnelser, overvåke patentlandskapet og prioritere hvilke markeder som skal beskyttes. Selskapet har flere patenter på sin kjerneteknologi i Norge, og har patentsøknader under behandling i USA, Europa og Kina.

- Patentering er en lang prosess med sitt eget språk, og det har vært viktig å ha kompetente og engasjerte partnere som Bryn Aarflot som kan dette språket.

Alexis Sevault, CTO i Cartesian

Med IP-porteføljen som sentralt verktøy for videre skalering

Patentene som Cartesian har sikret, styrker selskapets omdømme som en innovatør og leder innen termisk energilagring, og øker merkevareverdien deres. De sikrede patentene vil også gi Cartesian tilgang til potensielle nye inntektskilder gjennom lisensiering av teknologien til tredjepart, og på den måten skape verdifull likviditet som kan reinvesteres i videre forskning og utvikling.

Bryn Aarflot

CEO Frode Iglebæk

Tverrfaglig rådgivning gir resultater

En viktig suksessfaktor har vært Bryn Aarflots tverrfaglige tilnærming, der teknologisk, juridisk og forretningsmessig kompetanse kombineres for å bygge en IP-portefølje som støtter Cartesians forretningsmål.

– Vår tilnærming er alltid å forstå forretningsmodellen, og deretter se hvordan vi kan bruke immaterielle rettigheter til å styrke denne. Vi har spesialister på alt fra patenter til varemerker og design, og setter sammen team etter behov, forklarer Mannering.

Bryn Aarflot

Lærdom for andre vekstselskaper

Både Cartesian og Bryn Aarflot trekker frem viktigheten av å starte IP-arbeidet tidlig, og å ha en tett og åpen dialog mellom selskap og rådgivere.

– Jeg anbefaler andre selskaper å engasjere seg i IP-prosessen og utfordre rådgiverne sine. Det gir bedre resultater og en sterkere portefølje, sier Mannering.

Sevault oppsummerer: – Retrospektivt skulle vi gjerne startet patenteringen enda tidligere. Timing er essensielt når man jobber med verdifulle ideer.

Vil du også gjøre som Cartesian?

En komplett IP-strategi kan også bli din nøkkel til suksess. Snakk med våre advokater og rådgivere i dag.

Snakk med oss
Bryn Aarflot

Ta kontakt med Laura for en uforpliktende prat

Les mer

IP-strategi - En komplett guide

I dagens konkurranseutsatte marked er beskyttelsen av immaterielle verdier avgjørende for å sikre vekst og utvikling. En gjennomtenkt IP-strategi gir bedrifter et betydelig konkurransefortrinn, samtidig som den åpner nye økonomiske muligheter. Denne guiden gir en komplett oversikt over hva en IP-strategi innebærer, hvorfor den er essensiell, og hvordan den effektivt kan implementeres for å skape verdi. Les mer

Strategi for IP – hvorfor det?

Hva som bør beskyttes, når og i hvilke markeder, er taktiske vurderinger du må ta. For mange virksomheter vil varemerker ha stor verdi og trenge god beskyttelse. For andre kan det være en teknologisk nyvinning som er viktigst å beskytte. Les mer

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer