Villedende varemerker
Hva er villedende varemerker?
Villedende varemerker er varemerker som skaper uriktige forestillinger om varen eller tjenestens opprinnelse.
Ifølge rettspraksis er det ikke tilstrekkelig at varemerket kan skape visse assosiasjoner i feil retning – det kreves at en ikke ubetydelig del av omsetningskretsen vil bli villedet med tanke på varens eller tjenestens art, beskaffenhet eller geografiske opprinnelse.
Villedende varemerker utgjør en absolutt registreringshindring etter varemerkelovens § 15.
Mozell-dommen
Et eksempel fra rettspraksis er spørsmålet om varemerket «Mozell» var et villedende varemerke når det ble brukt for brus. Mer konkret var spørsmålet om forbrukerne ville bli villedet med tanke på varens opprinnelse som følge av at varemerket kunne oppfattes som en henvisning til moselvin som produseres langs den tyske elven Mosel. Retten kom til at ordmerket «Mozell» kunne skape visse assosiasjoner til Mosel og moselvin herfra, men at det ikke forelå holdepunkter for at «Mozell» fremkalte uriktige forestillinger hos en ikke ubetydelig del av omsetningskretsen. Dommen er trykket med referanse Rt. 1995 s. 1908.
Se også
Lovhenvisning og eksterne lenker
Lov av 26. mars 2010 om beskyttelse av varemerker (varemerkeloven) lovdata.no
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss