Villedende fremstilling næringsdrivende imellom

Hva er villedende fremstilling?

«Villedende framstilling» er hovedvilkåret i markedsføringsloven § 26, som forbyr anveldelse av villedende forretningsmetoder som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Det overordnede prinsippet som ligger til grunn for bestemmelsen er «sannhetsgrunnsetningen» («vederheftighetsprinsippet»). Bestemmelsen skal tolkes i harmoni med EU-direktiv 2006/114 om villedende og sammenliknende reklame og TRIPS-avtalen art. 22. Sannhetsgrunnsetningen er også hovedhensynet bak dokumentasjonsplikten som fremgår av markedsføringsloven § 3 andre ledd.

Ved vurderingen av hva som er en uriktig, eller av annen grunn villedende, framstilling må det antas at vurderingstemaene og momentene som fremgår av markedsføringslovens §§ 7 og 8, om villedende handlinger og villedende utelatelser, vil kunne gi bidrag til rettsanvendelsen, selv om disse bestemmelsene kun gjelder beskyttelse av forbrukernes økonomiske interesser.

Se også

Lovhenvisning eller eksterne linker

Lov av 9. januar 2009 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven) lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer