Markedsføringsloven § 26

Markedsføringsloven § 26

Det følger av markedsføringsloven § 26 at «I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende uriktig eller av annen grunn villedende fremstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Med fremstilling menes i dette kapittel enhver form for meddelelse eller utsagn i tale, skrift eller på annen måte, således også betegnelser, bilder, demonstrasjoner, emballasjens form, størrelse eller utstyr og lignende».

Et eksempel på slik villedende eller uriktig markedsføring kan være om en næringsdrivende markedsfører at hans produkt er «best i test» uten at dette medfører riktighet. I tillegg til å ta ut sak for domstolene kan næringsdrivende klage andre næringsdrivende inn for Næringslivets konkurranseutvalg (NKU) for å få utvalgets syn på den påstått ulovlige markedsføringen.

Se også

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov av 9. januar 2009 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven) lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer