Gjennomsnittsforbrukeren i varemerkeretten
Hvem er gjennomsnittsforbrukeren i varemerkeretten?
Gjennomsnittsforbrukeren er en fiktiv forestilling av en person som brukes som målestokk i varemerkeretten for å slå fast hva man kan forvente av den gjennomsnittlige forbrukeren. Ulike vurderinger er knyttet til hva man kan forvente av gjennomsnittsforbrukeren for de aktuelle varer eller tjenester, blant annet ved vurderingen av om det er forvekslingsfare mellom to varemerker. Det er antatt at gjennomsnittsforbrukeren er en alminnelig opplyst, oppmerksom og velinformert forbruker.
Innenfor visse vareslag eller tjenester må man tilpasse vurderingen og tillegge gjennomsnittsforbrukeren mer kunnskap. Ved salg av eksklusive, tekniske, eller spesialiserte varer eller tjenester er det antatt at kunnskap knyttet til varemerker er større enn ved alminnelige forbruksvarer.
EU-domstolen bruker gjennomsnittsforbrukeren som målestokk, mens det i norsk varemerkerett som regel vurderes hva man kan forvente av omsetningskretsen. Det er imidlertid ingen realitetsforskjell mellom gjennomsnittsforbrukeren og omsetningskretsen.
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss