Reiseliv, sport og fritid
Enten dere selger reiser og opplevelser eller sportsutstyr er deres tjenester gjerne knyttet til idéer om frihet, overskudd og glede. Dette gjelder for aktører av alle størrelser, og skjerper betydningen av følelsen deres kunder sitter igjen med etter å ha møtt dere. Gode produkter og tjenester bringer dere et stykke på veien, men for å kunne kapitalisere på de gode følelsene som skapes, må det konstrueres klare koblinger mellom disse følelsene og nettopp dere. Denne utfordringen kan ofte langt på vei løses gjennom en hensiktsmessig IPR-strategi.
Bransjeaktører
Hva som er en hensiktsmessig IPR-strategi vil i stor grad avhenge av om du tilbyr reise- og opplevelsestjenester eller for eksempel produserer sportsutstyr. For enkelte aktører er branding og merkevarebygging måten å differensiere seg på, mens andre driver innovativ og nyskapende utvikling av produkter og/eller teknologi. Aktørene i bransjen kan ha forskjellige utfordringer og behov, men målet er gjerne det samme; å sikre langsiktige konkurransefortrinn, som nesten alltid vil være immaterielle eiendeler.
Hvorfor er IPR viktig?
I bransjer som av forbrukerne og sluttkunden forbindes med egentid, rekreasjon og glede vil det være av vesentlig betydning å skille sine varer eller tjenester fra konkurrentene, for derigjennom selv å kunne høste av de positive assosiasjoner og den goodwill som skapes. Dette gjelder kanskje med ekstra tyngde om man lever av å selge nettopp opplevelser.
Å beskytte dine immaterielle eiendeler er imidlertid viktig uavhengig av om det er snakk om et verdifullt brand, ny, patenterbar teknologi, eller verdifull know-how og ekspertise. I markedet for sportsutstyr har vi i økende grad sett konflikter knyttet til innovativ og patenterbar teknologi, hvilket understreker viktigheten av å inkludere bevissthet rundt IPR i egen produkt- og teknologiutvikling.
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Bryn Aarflot har verktøyene som trengs for å identifisere, sikre og håndheve dine immaterielle eiendeler. Vi utarbeider en strategi som er skreddersydd for deres utfordringer og behov, og tar gjerne aktiv del i deres prosesser om det er ønskelig. Vi har lang erfaring med store aktører i reiselivssektoren, samt i sportsbransjen – både på produsent- og forhandlersiden – og er godt kjent med en rekke bransjespesifikke problemstillinger.
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossVåre eksperter
Se alle ansatteKristine Rekdal
European Patent Attorney M.Sc. (Physics) Senior Partner
Harald Tafjord
European Patent Attorney M.Sc. (Physics) Senior Partner
Bjarne G. Coward
European Patent Attorney M.Sc. (Chemistry) Senior Partner
Anne Wildeng
Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner
Astrid Solberg
Attorney-at-law Senior Partner
Pål Tonna
Attorney-at-law Senior Partner
Trine Greaker Herzog
Attorney-at-law Senior Partner
Celine Varmann Jørgensen
Attorney-at-law Senior Partner
Cecilie Berglund
Attorney-at-law Senior Partner
Ida Marie Daae
Attorney-at-law Partner
Håkon Tysnes Kaasin
Attorney-at-law Senior Partner
Sebastian Stigar
Head of Digital Marketing and AI Attorney-at-law Partner
Stine Sønstebø
Attorney-at-law
Frode André Moen
Attorney-at-law