Digital markedsføring og sosiale medier

Digital markedsføring og sosiale medier har vokst frem til å bli en av de viktigste kanalene næringsdrivende har for å nå ut til sine kunder. Displaymarkedsføring, Facebook-annonser, Instagram-kampanjer, Google Ads (SEM), influencer-markedsføring, søkemotoroptimalisering (SEO), internett of things-markedsføring, content marketing og så videre er alle gode virkemidler for å nå ut med et budskap. Det mange markedsføringsaktører ikke tenker på, er at også de nye digitale markedsføringskanalene er regulert av norsk lov.

Digital markedsføring og sosiale medier

Bransjeaktører

Digital markedsføring er spesielt aktuelt for design-, medie- og reklamebyråene. Likevel berører rettslige problemstillinger knyttet til digital markedsføring alle næringsdrivende som markedsfører noe på internett. IPR-utfordringene innen digital markedsføring er like mangfoldige og forskjellige som de forskjellige aktørene, men felles for dem alle er at man ønsker å kommunisere et budskap digitalt.

Hvorfor er IPR viktig?

På internett er det meste knyttet til IPR eller immaterielle rettigheter. Deler man et budskap på for eksempel en blogg, gjøres dette gjerne gjennom bilder og tekst. Bildet kan være opphavsrettsbeskyttet, tekst-fonten kan være utgitt på lisens, publiseringsprogrammet man bruker kan være patentert, og prduktene man markedsfører kan være varemerkeregistrert. En rekke andre rettslige områder berøres også, slik som markedsføringsloven, som regulerer hvordan reklame skal være utformet.

Digital markedsføring har utviklet seg i rekordfart. Utviklingshastigheten gjør at lovgiver ikke alltid henger med. Det kreves bevissthet og ekspertise knyttet til lovtolkning på et område der lovene ikke gjennomregulerer situasjonsbildet.

I takt med digitaliseringen av markedsføringen øker behovet for tilstrekkelig klarering, sikring og håndheving av egen innovasjon og egne immaterielle rettigheter. I første omgang ønsker man å få klarert at egen innovasjon, produkt eller merkevare ikke krenker allerede eksisterende rettigheter. Deretter må det vurderes hvordan man på best mulig måte kan sikre rettighetene til egne invitasjoner slik at man trygt kan investere og videreutvikle egne løsninger og merkevarer.

Hvordan kan vi hjelpe deg?

I Bryn Aarflot har vi lang, tverrfaglig erfaring med rådgivning og konsultasjon av alle typer næringsdrivende innen sektorer av alle typer og størrelser i forbindelse med deres immaterielle rettigheter. På området digital markedsføring har vi både jobbet opp mot en rekke influencere, annonsører og markedsførere med veiledning og juridisk bistand. Bryn Aarflot kan tilby den viktige kombinasjonen av juridisk og teknisk kompetanse, som innebærer at vi kan hjelpe dere med alt fra spørsmål om IP-strategi og mulig patentering eller rettighetssikring, til eventuelle etterfølgende håndhevingsoppdrag og konflikt- og tvisteløsningssaker. Med internasjonal erfaring og et stort verdensomspennende nettverk kan vi tilby et internasjonalt perspektiv, og også bistå med deres immaterielle rettigheter utenfor Norges grenser.

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Våre eksperter

Se alle ansatte

Harald Tafjord

European Patent Attorney M.Sc. (Physics) Senior Partner

Bryn Aarflot

Georgios Pantazidis

Patent Advisor M.Sc. (Materials Physics)/Ph.D. (Physics)

Bryn Aarflot

Laura Mannering

European Patent Attorney Masters. M1.Physics

Bryn Aarflot

Anne Wildeng

Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner

Bryn Aarflot

Astrid Solberg

Attorney-at-law Senior Partner

Bryn Aarflot

Sebastian Stigar

Head of Digital Marketing and AI Attorney-at-law Partner

Bryn Aarflot

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer