Digital markedsføring og sosiale medier
Digital markedsføring og sosiale medier har vokst frem til å bli en av de viktigste kanalene næringsdrivende har for å nå ut til sine kunder. Displaymarkedsføring, Facebook-annonser, Instagram-kampanjer, Google Ads (SEM), influencer-markedsføring, søkemotoroptimalisering (SEO), internett of things-markedsføring, content marketing og så videre er alle gode virkemidler for å nå ut med et budskap. Det mange markedsføringsaktører ikke tenker på, er at også de nye digitale markedsføringskanalene er regulert av norsk lov.
Bransjeaktører
Digital markedsføring er spesielt aktuelt for design-, medie- og reklamebyråene. Likevel berører rettslige problemstillinger knyttet til digital markedsføring alle næringsdrivende som markedsfører noe på internett. IPR-utfordringene innen digital markedsføring er like mangfoldige og forskjellige som de forskjellige aktørene, men felles for dem alle er at man ønsker å kommunisere et budskap digitalt.
Hvorfor er IPR viktig?
På internett er det meste knyttet til IPR eller immaterielle rettigheter. Deler man et budskap på for eksempel en blogg, gjøres dette gjerne gjennom bilder og tekst. Bildet kan være opphavsrettsbeskyttet, tekst-fonten kan være utgitt på lisens, publiseringsprogrammet man bruker kan være patentert, og prduktene man markedsfører kan være varemerkeregistrert. En rekke andre rettslige områder berøres også, slik som markedsføringsloven, som regulerer hvordan reklame skal være utformet.
Digital markedsføring har utviklet seg i rekordfart. Utviklingshastigheten gjør at lovgiver ikke alltid henger med. Det kreves bevissthet og ekspertise knyttet til lovtolkning på et område der lovene ikke gjennomregulerer situasjonsbildet.
I takt med digitaliseringen av markedsføringen øker behovet for tilstrekkelig klarering, sikring og håndheving av egen innovasjon og egne immaterielle rettigheter. I første omgang ønsker man å få klarert at egen innovasjon, produkt eller merkevare ikke krenker allerede eksisterende rettigheter. Deretter må det vurderes hvordan man på best mulig måte kan sikre rettighetene til egne invitasjoner slik at man trygt kan investere og videreutvikle egne løsninger og merkevarer.
Hvordan kan vi hjelpe deg?
I Bryn Aarflot har vi lang, tverrfaglig erfaring med rådgivning og konsultasjon av alle typer næringsdrivende innen sektorer av alle typer og størrelser i forbindelse med deres immaterielle rettigheter. På området digital markedsføring har vi både jobbet opp mot en rekke influencere, annonsører og markedsførere med veiledning og juridisk bistand. Bryn Aarflot kan tilby den viktige kombinasjonen av juridisk og teknisk kompetanse, som innebærer at vi kan hjelpe dere med alt fra spørsmål om IP-strategi og mulig patentering eller rettighetssikring, til eventuelle etterfølgende håndhevingsoppdrag og konflikt- og tvisteløsningssaker. Med internasjonal erfaring og et stort verdensomspennende nettverk kan vi tilby et internasjonalt perspektiv, og også bistå med deres immaterielle rettigheter utenfor Norges grenser.
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossVåre eksperter
Se alle ansatteHarald Tafjord
European Patent Attorney M.Sc. (Physics) Senior Partner
Georgios Pantazidis
Patent Advisor M.Sc. (Materials Physics)/Ph.D. (Physics)
Laura Mannering
European Patent Attorney Masters. M1.Physics
Anne Wildeng
Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner
Astrid Solberg
Attorney-at-law Senior Partner
Trine Greaker Herzog
Attorney-at-law Senior Partner
Celine Varmann Jørgensen
Attorney-at-law Senior Partner
Cecilie Berglund
Attorney-at-law Senior Partner
Ida Marie Daae
Attorney-at-law Partner
Håkon Tysnes Kaasin
Attorney-at-law Senior Partner
Sebastian Stigar
Head of Digital Marketing and AI Attorney-at-law Partner
Stine Sønstebø
Attorney-at-law
Frode André Moen
Attorney-at-law