Standard oppdragsvilkår
1. Oppdraget
Disse standard oppdragsvilkår gjelder for alle oppdrag mellom Bryn Aarflot AS (heretter BAA) og Dem som klient (heretter klienten).
Alle oppdrag bestilles skriftlig av klienten og gjelder som avtale når bekreftet av BAA.
Dersom klienten etter å ha gjennomgått disse vilkår ønsker å trekke tilbake oppdraget, herunder dersom klienten ikke tiltrer de angitte vilkår, må klienten gi umiddelbar skriftlig tilbakemelding. Oppdraget vil da bli avbrutt og påløpt salær frem til tilbakekall av oppdrag faktureres.
Dersom oppdraget skriftlig blir avtalt utvidet eller endret på et senere tidspunkt, vil det utvidete oppdrag bli utført uten ytterligere bekreftelse.
Vårt oppdrag som fullmektig i varemerke-, patent-, design- eller andre immaterialrettslige saker er løpende. Etter at enerett ved registrering eller innsendelse av søknad er oppnådd, vil fullmektigforholdet omfatte varsel om fornyelser og andre henvendelser, herunder, men ikke begrenset til samtykkeforespørsler, tredjemannskrav, prosessvarsler o.l. Oppdraget omfatter ikke skatte- eller avgiftsspørsmål med mindre dette uttrykkelig fremgår skriftlig.
2. Gjennomføring av oppdraget
BAA tilbyr teknisk og juridisk bistand på alle nivåer for nasjonale og internasjonale oppdragsgivere. Vi har fortrolighetsplikt og taushetsplikt for de opplysninger vi får i saken. Samtlige medarbeidere i firmaet har undertegnet skriftlig taushetserklæring.
3. Klientens eget forhold
En forutsetning for forsvarlig gjennomføring av oppdraget er at klienten meddeler alle relevante opplysninger og fremlegger all relevant dokumentasjon i forbindelse med oppdraget.
Klienten plikter å melde navn- og adresseforandring. Alle meddelelser fra BAA vil bli sendt til klientens siste oppgitte adresse. BAA påtar seg ikke ansvar for rettstap som følge av at BAA ikke mottar instruksjoner fra klient som følge av at BAA ikke har korrekt adresse og kontaktopplysninger til klienten.
Det er klientens ansvar å overholde de tidsfrister BAA meddeler, og BAA påtar seg ikke ansvar for rettstap som følge av at BAA ikke har mottatt instruksjoner innen fristens utløp.
4. Ansvar for sakens utfall
BAA påtar seg ikke noe rettslig ansvar for at saken får det ønskede resultat.
Ved eventuelle rettssaker kan klienten i tillegg til egne omkostninger risikere å bli pålagt å dekke motpartens saksomkostninger og å dekke rettens gebyr. Dette er klientens eget ansvar.
Dersom en rettsavgjørelse ender med at klienten blir tilkjent saksomkostninger, men beløpet er satt lavere enn det salær vi har krevet/vil kreve av klienten, vil klienten være ansvarlig overfor BAA for det overskytende.
5. Ansvarsbegrensning
(a) Bortsett fra tilfeller hvor det ved rettskraftig avgjørelse eller forlik eller skriftlig erkjennelse fra Bryn Aarflot er fastslått at Bryn Aarflot har opptrådt forsettlig, skal Bryn Aarflots ansvar i forbindelse med Avtalen være begrenset til et beløp tilsvarende NOK 40 millioner.
(b) Bryn Aarflot er ikke ansvarlig for tap som skyldes tap av bruk, kontrakter, data, goodwill, inntekter eller overskudd, konsekvens- eller følgeskader, spesielle, indirekte, tilfeldige, straffemotivert tap, skade, erstatning eller utgift oppstått i forbindelse med Avtalen.
(c) Ansvarsbegrensningen nevnt i punkt (a) gjelder for summen av alle krav som fremsettes i forbindelse med Avtalen uavhengig av om kravene fremsettes samtidig eller på ulike tidspunkter.
6. Priser
Vårt salær er ikke betinget av sakens utfall og skal betales uavhengig av sakens resultat eller om saken avsluttes.
Vårt salær beregnes normalt på grunnlag av den tid vi har brukt på oppdraget etter den til enhver tid gjeldende timesats. Timesatser vil på forespørsel bli tilsendt. Vi forbeholder oss retten til å endre timesatsene også med virkning for påbegynte oppdrag. Ved salærberegning kan vi videre ta hensyn til oppdragets kompleksitet og intensitet, tidligere utført spesialistarbeid, de involverte verdier, det resultat som oppnås og i de tilfeller hvor oppdraget kan karakteriseres som et hasteoppdrag. Et estimat for vårt salærkrav er kun ment å være veiledende for budsjettering, og må ikke oppfattes som en fast pris med mindre dette er skriftlig avtalt.
BAA’s tjenester faktureres i visse tilfeller etter faste honorarer i henhold til vår til enhver tid gjeldende prisliste. I saker der det er gitt en fast pris vil vår bistand bli fakturert i samsvar med dette. Ytterligere bistand utover fastprisfakturert handling vil bli fakturert basert på antall timer som er medgått og eventuelle pådratte utgifter og utlegg.
7. Fakturering og betaling
Dersom annet ikke er avtalt vil oppdraget bli fakturert etter medgått tid, herunder også forberedelse, møtevirksomhet, etterarbeid og transporttid der det er aktuelt.
BAA har rett til å fakturere påløpt salær og eventuelle utlegg løpende. BAA tar forbehold om å fakturere a konto, eventuelt avkreve forskuddsbetaling eller kontant oppgjør.
Det løper 14 dagers betalingsfrist på våre fakturaer, med mindre annet er avtalt.
Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter som beregnes etter lov om renter ved forsinket betaling av 17. desember 1976 nr 100.
8. Utgifter og utlegg
Gjennom oppdraget er vi berettiget til å pådra på klientens vegne de utgifter og utlegg som er nødvendige i den aktuelle saken, med mindre vi blir instruert om det motsatte. Vi vil ikke beregne noe påslag eller tillegg ved fakturering av utgifter og utlegg, med unntak av pliktig merverdiavgift og et valutapåslag der kostnaden er pådratt i utenlandsk valuta.
Dersom vi engasjerer konsulenter, eksperter, utenlandske advokater/rådgivere eller andre tredjeparter på klientens vegne, gjør vi det som klientens representant, og klienten er selv ansvarlig for tredjepartenes honorar, øvrige kostnader og eventuelle avgifter. Dette gjelder uten hensyn til hvorvidt tredjepartens honorar og utgifter faktureres direkte eller via oss.
9. Kommunikasjon
Vi vil kommunisere med den av klientens ansatte, samarbeidspartnere eller rådgivere som anses hensiktsmessig i hver enkelt sak. Vi ber om at det gis beskjed dersom saken er underlagt spesiell konfidensialitet eller det kun er bestemte personer som har myndighet til å diskutere forholdet eller kommunisere med oss. Vi ønsker å kommunisere med våre klienter på en effektiv måte og gjerne pr e-post der dette er hensiktsmessig. Korrespondanse pr e-post anses imidlertid ikke å være noen sikker kommunikasjonsform, men vi har gode sikkerhetsverktøy for å minimere risiko ved elektronisk postforsendelse. Dersom klienten ikke ønsker å benytte e-post eller om slik kommunikasjon må krypteres må dette meddeles eksplisitt til BAA i hvert enkelt tilfelle.
10. Interessekonflikter
Våre oppdrag medfører at vi ofte arbeider med innovasjon. Å håndtere kunders forretningshemmeligheter korrekt er derfor en grunnforutsetning for vår virksomhet. For å kunne gjennomføre oppdrag effektivt, er det en forutsetning at vi har bred erfaring med ulike tekniske og juridiske forhold for alle bransjer. Det gir oss teknisk, juridisk og kommersiell kompetanse som kommer våre kunder til gode. Vi vil derfor arbeide med oppdrag fra flere ulike klienter innen samme bransje eller tekniske område. Vår erfaring viser at interessekonflikter er uvanlige. I de fåtall saker hvor slike forhold kan oppstå, har vi etablerte rutiner for å håndtere slike situasjoner.
11. Særskilte forhold
Dersom vårt oppdrag ikke eksplisitt omfatter forundersøkelse av tidligere etablerte rettigheter, kjent teknikk eller formgivning, vil ikke slik gransking bli utført i forbindelse med bistand vedrørende etablering av industrielle rettigheter som patent, varemerke og design.
Vi har rett til å ensidig avslutte oppdraget/fullmektigforholdet for det tilfelle at klient innstiller betaling på grunn av betalingsproblemer.
12. Kunstig intelligens
I forbindelse med vårt arbeid forbeholder Bryn Aarflot AS seg retten til å ta i bruk kunstig intelligens (AI). Dette inkluderer å bruke kundeinformasjon som del av prompter i våre egne lukkede AI-systemer. En «prompt» er en tekst, et spørsmål eller en instruksjon som brukes for å initiere en respons eller handling fra AI. Det understrekes at AI-systemene vi benytter ikke vil bruke kundedata som treningsdata. Vi forplikter oss til å håndtere all kundeinformasjon med høyeste grad av konfidensialitet og i samsvar med gjeldende personvernregler. Bruk av AI i vårt arbeid skal alltid strebe etter å forbedre kvaliteten og effektiviteten av de tjenester vi tilbyr, samtidig som vi sikrer integriteten og konfidensialiteten til all håndtert informasjon.