Har du mottatt brev i posten om ditt varemerke? Vær oppmerksom!
Publisert 16. juni 2025

Bryn Aarflot har fått mange spørsmål fra kunder som har blitt kontaktet av firmaet Norsk Patentbyrå AS, særlig etter nyregistrering av foretaksnavn eller hvis man har eldre registrerte logoer. Henvendelsene har skapt stor usikkerhet, og vi vil derfor påpeke at dette er et kommersielt firma som ønsker å selge inn sine tjenester, og ikke et offentlig organ. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har mottatt en slik henvendelse eller har spørsmål rundt dette.
Usikkerheten oppstår blant annet fordi avsender kan oppfattes å være et offentlig organ eller myndighet, oppgitt pris skiller ikke honorarer og offentlige gebyrer til Patentstyret, kommunikasjonen skjer via fysisk brevpost og at de kontakter selskaper som allerede har registrerte varemerker med en fullmektig.
Patentstyret har også nylig advart mot Norsk Patentkontor AS og Trademack Ltd som følge av flere klager. Enkelte mottar fakturaer for tjenester som ikke er avtalt, opplever dårlig rådgivning, mangelfull oppfølging og svært begrenset kontakt med disse selskapene. Les mer hos Patentstyret.
Vi ber også våre kunder og samarbeidspartnere være særlig oppmerksomme på andre internasjonale aktører som sender fakturaer for varemerkeregistreringer i utenlandske registre som ikke eksisterer eller som ikke gir rettigheter. Dersom du allerede benytter en norsk varemerkerådgiver og -fullmektig, skal du aldri betale regninger som kommer fra andre enn rådgiveren din. Er du i den minste tvil etter å ha mottatt en slik henvendelse – ta kontakt med din faste rådgiver.
Kontakt oss i dag
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har mottatt en slik henvendelse eller har spørsmål rundt dette.
Kontakt oss