Villedende fremstilling
Hva er villedende fremstilling?
«Villedende framstilling» er hovedvilkåret i markedsføringsloven § 26, som forbyr anveldelse av villedende forretningsmetoder som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser. Det overordnede prinsippet som ligger til grunn for bestemmelsen er «sannhetsgrunnsetningen» («vederheftighetsprinsippet»). Bestemmelsen skal tolkes i harmoni med EU-direktiv 2006/114 om villedende og sammenliknende reklame og TRIPS-avtalen art. 22. Sannhetsgrunnsetningen er også hovedhensynet bak dokumentasjonsplikten som fremgår av markedsføringsloven § 3 andre ledd.
Ved vurderingen av hva som er en uriktig, eller av annen grunn villedende, framstilling må det antas at vurderingstemaene og momentene som fremgår av markedsføringslovens §§ 7 og 8, om villedende handlinger og villedende utelatelser, vil kunne gi bidrag til rettsanvendelsen, selv om disse bestemmelsene kun gjelder beskyttelse av forbrukernes økonomiske interesser.
Lovhenvisning eller eksterne linker
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss