Forbrukerhensynet i markedsføringsloven

Hva er forbrukerhensynet i markedsføringsloven?

Forbrukerhensynet er et juridisk argument som kan brukes for å komme frem til den løsningen som er mest tjenlig for forbruker.

Forbrukerhensynet fremgår særlig i markedsføringslovens del 1 (kapittel 1-5). Denne delen av loven gjennomfører EUs direktiv om urimelig handelspraksis. Formålet bak dette direktivet er at man skal unngå rettslig usikkerhet som er til skade for forbrukernes økonomiske interesser.

Markedsføringslovens kapittel 6, som omhandler produktetterligning og andre immaterialrettsrelevante emner, er i utgangspunktet bestemmelser som regulerer forhold næringsdrivende imellom. På tross av dette utgangspunktet kan man også her legge vekt på forbrukerhensynet ved vurdering av markedsføringsloven. Særlig ved vurderinger av forhold etter markedsføringsloven § 25 kan man vektlegge forbrukerhensynet, til tross for at lovteksten regulerer «næringsdrivende» imellom.

Lovhenvisning og eksterne lenker

Lov 9. januar 2009 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven) Lovdata.no

Kontakt oss i dag

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.

Kontakt oss

Velkommen til Bryn Aarflot

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruken av nettstedet og bistå i vår markedsføringsinnsats. Ved å klikke på 'Aksepter alle', samtykker du til lagring av informasjonskapsler på din enhet. Les mer