Strategien som sikrer global suksess
Da den norskutviklete videokonferansetjenesten Whereby skulle ut i verden, visste de at nøkkelen til å lykkes var en god IP-strategi. Bryn Aarflot bisto med juridisk kompetanse.
Whereby er en norskutviklet videokonferansetjeneste som opererer i et internasjonalt marked. Brukerne inviterer andre gjester ved å dele en enkel lenke, deretter lages et videorom i nettleseren. Whereby-brukerne kan velge mellom en gratisløsning for opptil fire deltakere eller en betalingsversjon som støtter opptil 50 deltakere med muligheter for tilpasning med firmalogo og farger.
Allerede etter ett år på markedet er Whereby i ferd med å bli en suksesshistorie. I dag er Whereby ranket av bedriftsbrukere som den enkleste videokonferansetjenesten, foran Zoom, Microsoft Teams og Google Meet. Men fremgangen er ikke tilfeldig. Whereby så tidlig viktigheten av å finne et godt navn for tjenesten – og til å sikre seg alle rettigheter rundt navn og logo.
— Fordi vi tidligere hadde opplevd en konflikt rundt trademark på det gamle navnet vårt, valgte vi å starte prosessen med å finne et nytt navn. Vårt forrige hadde enkelte begrensninger og svakheter, så vi så på det som en god mulighet til å starte på scratch og bygge et nytt brand vi kunne vokse med. Whereby tilbyr en global nettleserbasert tjeneste hvor brukerne aktivt deler romlinken når de inviterer gjester til et møte. Det var derfor kritisk å finne et navn som var enkelt å uttale på de fleste språk og kort nok til å fungere godt som domene, sier Ingrid Ødegaard i Whereby.
Grundighet lønner seg
Fordi Whereby har erfart hvor mye tid og krefter en varemerketvist koster, forstod de verdien av å unngå dette. For å sikre posisjonen i viktige markeder og for å dokumentere verdien overfor fremtidige investorer, fikk de profesjonell hjelp med bred registrering internasjonalt. Bryn Aarflot håndterte allerede varemerkeporteføljen til Telenor på mer enn 900 varemerkeregistreringer globalt, og ettersom Whereby springer ut av Telenor, fikk de mulighet til å benytte seg av rammeavtalen Telenor hadde med dem.
— I Bryn Aarflot fikk vi en varemerkerådgiver med bred internasjonal erfaring og med et stort nettverk av lokale samarbeidspartnere i landene som var viktige for oss. I screening-prosessen vurderte vi eksisterende varemerkeregistreringer og domener for to alternative navn. Siden det i dag er vanskelig å finne et internasjonalt navn som ikke allerede er registrert, var det avgjørende å ha en god sparringpartner til å evaluere styrken i de ulike registreringene og vurdere risikoen for konflikt. Vi utforsket også kjøp av to domener i parallell, hvor det ene viste seg å bli veldig vanskelig å få tak i. Gitt at vi hadde en stram tidslinje for utrullingen og var avhengig av å gå i gang med teknisk arbeid, ble denne fasen viktig å få gjennomført raskt og på en god måte, sier Ingrid Ødegaard.
Merkeregistrering i 80 land
En IP-strategi omfatter mye mer enn bare varemerkeregistreringer. Også faktorer som patentering, designregistreringer, beskyttelse gjennom bedriftshemmeligheter og avtaleverk skal vurderes. Whereby ønsket å registrere merket sitt i om lag 80 land, så det var en omhyggelig prosess de stod ovenfor.
— Vi foretok et klareringssøk i EU og ti andre land, i tillegg til Norge. For EU omfatter søket da både EU-registreringer og nasjonale registreringer i hvert enkelt medlemsland, slik at det i realiteten var eldre rettigheter fra 40 land som måtte gjennomgås, sier advokat Håkon Tysnes Kaasin i Bryn Aarflot.
Bryn Aarflot har gode spesialverktøy for slike søk, og søket omfattet over 77 millioner eldre registrerte varemerkerettigheter, nesten 10 millioner navn på apper og 137 millioner selskapsnavn. Det ble generert en liste over de eldre rettighetene som lå nærmest, som deretter måtte gjennomgås og vurderes med hensyn til eventuell forvekslingsfare. Her spilte både merkelikheten og vareslagslikheten inn i en samlet vurdering, og praksis varierer noe fra land til land.
— Det er en grundig analysejobb som må gjøres, og selv om det finnes gode digitale verktøy, kreves det fremdeles individuelle vurderinger fra en erfaren varemerkerådgiver, sier Tysnes Kaasin.
Lockdown åpnet for muligheter
Videokonferansemarkedet har lenge vært i sterk utvikling. Det at verden befinner seg midt i en pandemi, har også bidratt til at behovet for digitale møteplasser har skutt ytterligere i været.
— Videokonferanse er et marked med sterk konkurranse fra store globale aktører. Da koronaviruset gjorde sitt inntog i februar/mars, var vi akkurat ferdige med utrullingen av en ny visuell identitet vi hadde investert mye i. Vi ønsket å bygge et annerledes brand som skiller seg ut i en litt kjedelig, corporate industri. Visjonen vår er å gi mennesker frihet og fleksibilitet til å bo og jobbe på et sted de trives – som ikke nødvendigvis er på kontoret. Vi hadde allerede et produkt og brand som var løsningen på de utfordringene bedrifter og ansatte opplever under lockdown. Det som har skjedd siden, har bare bekreftet at denne visjonen er riktig og noe som mange identifiserer seg med. Og vårt tidlige og grundige fokus på IP-strategi har gitt oss den tryggheten vi trenger for å kunne vokse globalt, avslutter Wherebys Ingrid Ødegaard.
Hva er IP-strategi?
IP-strategi er strategi for hvordan du best beskytter og kommersialiserer selskaps immaterielle verdier gjennom registreringer, hemmelighold, håndhevelse av rettigheter og avtaler. Det kan være alt fra å beskytte et firmanavn, oppfinnelser, merkevarer, layout, teknologi, design, domener eller forretningshemmeligheter. Målet med en IP-strategi er blant annet å holde konkurrenter på avstand, sikre seg handlingsrom, redusere risiko, skaffe seg investorer og øke verdien av selskapet.
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt oss