Patentene sikrer globalt konkurransefortrinn
I 180 år har EPAX ledet an i innovasjonen av fiskeolje. For å kunne fortsette eventyret og stå sterkt i en hard global konkurranse er de avhengige av patentering av nye oppfinnelser og å sikre handlefrihet i markedet.
EPAX er et verdensledende norsk selskap innen utvikling, produksjon og salg av omega 3-konsentrater, basert i Ålesund. De har overlevd to verdenskriger og flere globale økonomiske opp- og nedturer i markedet. Selskapet har om lag 80 ansatte og omsetter for i overkant av 600 millioner kroner i året.
– Purity, quality, innovation er selskapets grunnpilarer. Vi er bunnsolide på å produsere gode produkter og dokumentere deres kvalitet. Vi slår oss aldri til ro med tingenes tilstand, vi ønsker alltid å bli bedre og vi må gjøre ting bedre i dag enn vi gjorde i går. Slik har vi drevet selskapet fremover i alle år, sier Bjørn Refsum i Epax.
De siste årene har Epax særlig fokusert på det som kalles nye fettsyrer.
– I fiskeolje er det nærmere hundre forskjellige varianter av fettsyrer, og vi i Epax har fokus på å lære å identifisere og undersøke helseeffektene fettsyrene har. Vi har mange oppfinnelser i gjære, både innenfor innovativ teknologi, nye prosessmetoder og innenfor nye produkter og sammensetninger av kosttilskudd.
For å sikre patenter på alle de nye prosessene og kommende produktene har selskapet vært avhengig av å ha en god samarbeidspartner på laget, og for fem år siden falt det valget på Bryn Aarflot.
– Vi valgte Bryn Aarflot særlig på grunn av den faglige spisskompetansen de sitter på, som er akkurat det vi trenger. Valget falt også på dem fordi de er et velrennomert selskap som har gode systemer for å ivareta klientene sine, for å overholde tidsfrister og andre ting som er veldig viktig i forbindelse med patentarbeid, sier Iren Stoknes i Epax.
Norsk selskap med internasjonalt tankesett
Det er mye hard konkurranse i det globale markedet for omega 3-konsentrater, og skal du klare å hevde deg er det viktig å ha alt av patenteringer og muligheten for handlefrihet på plass.
– Det er en jungel av patenter der ute som vi må forholde oss til. Vi har den siste tiden hatt stort fokus på å søke patenter og beskytte rettigheter knyttet til nye produkt- og satsingsområder. Vi ser at det må til for å ligge i front og for å gjøre selskapet attraktivt for kundene der ute, sier Stoknes.
Dette er det teamet med advokater, patentrådgivere og administratorer fra Bryn Aarflot først og fremst bistår med.
– Vi hjelper spesielt til med patentbeskyttelse av nye sammensetninger og formuleringer av fettsyrer eller anvendelse i behandling. Det kan være en tidkrevende og tung behandling frem til du får bevilget et patent som beskytter oppfinnelsen og disse prosessene kan foregå over mange år i mange land. Det krever god oversikt og det er mange frister, krav og hensyn å ta. Da må du forstå teknologien og argumentere godt, så man kommer ut med verdifulle rettigheter, sier Marianne W. Wulff i Bryn Aarflot.
Wulff er hovedpatentrådgiver for Epax og er blant annet kontaktpunktet mellom selskapet og myndigheter og agenter i alle land det søkes om patenter i. Hun har spisskompetanse innen kjemi og fettsyreteknologi, noe som gjorde henne til et soleklart valg da Epax så etter en ny samarbeidspartner på fronten.
– Epax er en veldig spennende kunde for oss. De har unik teknologi basert på råvarer fra havet, de er et innovativt og kreativt norsk selskap med et internasjonalt tankesett og de har internasjonale konkurrenter de må forholde seg til. Epax er gode på å involvere oss i forretningsstrategiene, ideene og prosjektene sine, og er både proffe og trivelige. De legger godt til rette for et samarbeid som sikrer at vi som tverrfaglig team får gjøre det vi kan best, som er å skape verdi for og ivareta kundene våre, sier hun.
Langsiktig strategi
Samarbeidet mellom omega 3-aktøren og Bryn Aarflot har hittil vært en stor suksess. Refsum understreker at de er spesielt fornøyde med at de fant en norsk aktør som kunne ta på seg den stadig voksende patentporteføljen til selskapet.
– Vi valgte en norsk aktør særlig på grunn av den faglige spisskompetansen vi trenger, men også med tanke på kommunikasjon. Det er enklere når vi både snakker samme språk og er i samme tidssone. Bryn Aarflot gir tett oppfølging, de er ryddige og profesjonelle, noe som er veldig viktig for oss.
Epax kan røpe at patentering og IP-strategi er viktige ledd også i tiden som kommer. Planen for videre vekst, med flere prosjekter og satsingsområder, er klar og da gjelder det å ha handlefriheten på plass.
Hva er IP-strategi?
IP-strategi er planlegning og gjennomføring av tiltak med sikte på å sikre og skape verdi med immaterielle rettigheter. Les mer om IP-strategi her.
– Patenter gir først og fremst en trygghet i å sikre handlefrihet og posisjonerer oss slik at vi kan gå ut til kundene våre og si at vi har en beskyttelse for de produktene vi lanserer. Samtidig legger det grunnlaget for å tiltrekke oss nye, interessante kunder. Vi må være i front og vi må tåle at noen prøver å kopiere oss. Men det å få patentert våre prosesser og våre produkter er helt sentralt for å kunne skape litt albuerom til konkurrentene der ute, og dem er det mange av, avslutter Refsum.