Detaljehandel og dagligvarer
Enten du som detaljhandler og/eller grossist produserer, markedsfører eller selger egne eller andres varer vil du møte en rekke utfordringer knyttet til sikring og håndheving av immaterielle rettigheter, samt spørsmål knyttet til markedsføringsloven.
På området for forbruker- og dagligvarer ser vi at hyppige lanseringer – gjerne basert på kortsiktige trender – og stort gjennomtrekk i produktsortimentet krever at utviklingen av nye produkter (eller ny emballasje til eksisterende produkter) går på høygir, noe som skaper særlige utfordringer.
Bransjeaktører
Dine IPR-behov vil utvilsomt avhenge av om du er en stor eller liten aktør, om du produserer og distribuerer egne varer eller kun forhandler tredjepartsvarer, eller om du produserer dagligvarer for distribusjon hos tredjeparter. Enkelte felles problemstillinger kan imidlertid trekkes opp, på tross av store interne forskjeller hos aktørene. Konkurransen er hard, digitalisering tvinger frem strukturelle endringer, og ønsket om å tilfredsstille forbrukerens umettelige appetitt for nyheter er styrende. Et bevisst forhold til egne immaterielle rettigheter og eiendeler kan avverge potensielle konflikter og bidra til å skape varige konkurransefortrinn i en bransje hvor smidighet og tempo er viktige egenskaper.
Hvorfor er IPR viktig innen detaljehandel og dagligvarer?
En av de viktigste grunnene til at et bevisst forhold til immaterielle rettigheter er viktig, er det ovenfor nevnte aspektet med hyppige lanseringer og stort gjennomtrekk i allerede omfattende produktsortimenter. Aktører har ofte kort tid på å utvikle nye produkter med tilhørende emballasje, og skal samtidig sørge for ikke å trå for nært tredjeparters eksisterende rettigheter i et nokså uoversiktlig mylder av produkter og rettigheter. En praktisk konsekvens av det ovenfor nevnte aspektet er at vernet man oppnår mot etterfølgende kopiering – i hvert fall i dagligvarebransjen – tilsynelatende blir snevrere og snevrere i et nokså høyt tempo.
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Vi i Bryn Aarflot har i lang tid representert av de største aktørene innen detaljehandel og dagligvarer, både i Norge og internasjonalt. I en bransje preget av hyppige, trendbaserte produktutskiftninger, erfarer vi at et eventuelt etterligningsvern stadig svekkes. Dette byr på særskilte utfordringer på utviklings- og idéstadiet, men også på senere stadier. Bryn Aarflot har bred erfaring med alt fra strategisk arbeid til tvisteløsning og prosedyreerfaring på dette området, for en rekke instanser som blant annet domstolene og Næringslivets Konkurranseutvalg (NKU).
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossVåre eksperter
Se alle ansatteAnne Wildeng
Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner
Astrid Solberg
Attorney-at-law Senior Partner
Pål Tonna
Attorney-at-law Senior Partner
Trine Greaker Herzog
Attorney-at-law Senior Partner
Celine Varmann Jørgensen
Attorney-at-law Senior Partner
Cecilie Berglund
Attorney-at-law Senior Partner
Ida Marie Daae
Attorney-at-law Partner
Håkon Tysnes Kaasin
Attorney-at-law Senior Partner
Sebastian Stigar
Head of Digital Marketing and AI Attorney-at-law Partner
Stine Sønstebø
Attorney-at-law
Frode André Moen
Attorney-at-law