Mote, design og interiør
Designere og produktutviklere innen mote- og interiørbransjen må beherske kunsten med å skape unike produkter som skiller seg fra annen design i markedet, men som samtidig følger gjeldende trender. Forbrukere vil ha produkter som følger motebildet, men ønsker også særpreg og kvalitet i produktene de kjøper. Balansegangen mellom estetikk og funksjonalitet er avgjørende for et vellykket produkt, men kostnadene frem til dette stadiet kan bli høye. Når produktet lanseres på markedet, er det derfor viktig med en IPR-strategi som sikrer den finansielle investeringen som er foretatt ved produktutviklingen.
Bransjeaktører innen mote, design og interiør
Valget av korrekt IPR-strategi vil variere avhengig av om du er en enkeltstående designer, et stort motehus eller en etablerte møbelprodusent. Bransjen, og tettheten av eksisterende eller lignende produkter på markedet, bør tas i betraktning når man bestemmer seg for hvordan man ønsker å sikre seg rettigheter til egen design. Det viktigste er at du tar steg som sikrer at en tredjepart ikke utnytter den investeringen som er nedlagt i den kreative prosessen, og slik at du sitter på kostnadene knyttet til produktutviklingen mens avkastningen deles med andre.
Hvorfor er IPR viktig?
En gjennomtenkt IPR-plan bør ligge på bordet lenge før produktet settes i handelen. Netthandel har hatt enorm økning de seneste årene, særlig innen klær, sko og mote, men også innen møbel og interiør. Ved online eksponering, og mulighet for billig produksjon utenlands, er det enklere enn før å kopiere populære produkter, samtidig som forbrukeren får større tilgang til sammenlignbare eller kopierte alternativer. Videre er landegrenser i stor grad utvisket på nett, som betyr at man raskt kan se sitt eget produkt til salgs i et marked man enda ikke har rukket å etablere seg i.
Enkelte moteprodukter vil ha lenger levetid enn andre, mens i noen tilfeller kan det være det være detaljer eller enkeltelementer ved produktet som skaper «it-faktoren» og som bør beskyttes. Hvorvidt man skal lene seg på opphavsrett, varemerkerett, patent eller designrettigheter for produktet, kan være vanskelig å vite.
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Bryn Aarflot vil kunne anbefale IPR-strategi som er tilpasset det aktuelle produktet og bransje, og som tilpasses avhengig av om du er en enkeltstående designer i oppstartsfasen eller en etablert aktør i markedet. Vår bistand omfatter alt fra avtaler med samarbeidspartene eller ansatte, til sikring og oppfølging av rettigheter til produktets utseende eller funksjon.
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossVåre eksperter
Se alle ansatteJon D. Heggstad
European Patent Attorney Ba.Mech.Eng.Hon. Senior Partner
Kristine Rekdal
European Patent Attorney M.Sc. (Physics) Senior Partner
Harald Tafjord
European Patent Attorney M.Sc. (Physics) Senior Partner
Linda Bahr
Patent Advisor M.SC. (Chemical Engineering)
Anne Wildeng
Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner
Astrid Solberg
Attorney-at-law Senior Partner
Pål Tonna
Attorney-at-law Senior Partner
Trine Greaker Herzog
Attorney-at-law Senior Partner
Celine Varmann Jørgensen
Attorney-at-law Senior Partner
Cecilie Berglund
Attorney-at-law Senior Partner
Ida Marie Daae
Attorney-at-law Partner
Håkon Tysnes Kaasin
Attorney-at-law Senior Partner
Sebastian Stigar
Head of Digital Marketing and AI Attorney-at-law Partner
Stine Sønstebø
Attorney-at-law
Frode André Moen
Attorney-at-law