Media, underholdning og kreativ næring
Dersom man skal leve av kreativ, skapende virksomhet, skjerpes nødvendigheten og viktigheten av fokus på identifisering, sikring og håndheving av egne immaterielle rettigheter. Uavhengig av om det som skapes er et TV-program, et musikkstykke, en grafisk designprofil eller en bruksgjenstand, vil de reelle, langsiktige verdiene i det som skapes være knyttet til de immaterielle rettighetene som oppstår. For å si det litt billedlig; selv om det enkelte eksemplaret du skaper kanskje er verdifullt, er det eneretten til å fortsette å produsere utallige eksemplarer som nesten alltid utgjør den virkelige verdien.
Bransjeaktører innen media, underholdning og kreativ næring
Enten dere er et designbyrå, et produksjonsselskap, et forlag eller utøvende kunstnere lever dere i stor grad av å skapende åndsinnsats, enten dette er på egne eller andres vegne. Enkelte aktører driver kreativt skapende arbeid på vegne av andre, mens andre aktører kun forvalter og/eller administrerer rettighetene på egne eller andres vegne. Fellesnevneren er at de immaterielle rettighetene står i sentrum.
Hvorfor er IPR viktig?
Som nevnt stiger viktigheten av fokus på IPR betraktelig for yrkesgrupper som lever av egen kreativitet og skaperevne. For å få eierskap til noe mer enn det enkelte eksemplaret som skapes, må det i mange tilfeller foretas aktive sikringshandlinger, eksempelvis registrering. Også i tilfeller hvor immaterielle rettigheter oppstår automatisk ved at noe skapes (opphavsrettigheter), er det ingen automatikk i at tredjeparter vil respektere dine rettigheter – det krever både tid og ressurser å håndheve egen rettigheter.
I situasjoner hvor det skapes noe kreativt på vegne av (eller kanskje på bestilling fra) andre, erfarer vi også at det ofte oppstår usikkerhet og uenighet om hvem som eier de immaterielle eiendelene som skapes. Dette bør diskuteres og avtales før uenigheten oppstår, og i de fleste tilfeller bør det nedfelles i en avtale (det være seg en oppdragsavtale, ansettelsesavtale eller andre former for samarbeidsavtaler).
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Bryn Aarflot har i mange tiår bistått alt fra verdens største underholdningskonserner til mellomstore design- og kommunikasjonsbyråer og frittstående kunstnere med deres immaterielle rettigheter. I noen tilfeller dreier det seg om å identifisere en strategi for best å sikre egen rettigheter, mens det i andre tilfeller handler om bistand til å stanse pågående krenkelser av de samme rettighetene. Vi har lang erfaring med å bistå forskjellige typer rettighetshavere på alle stadier i livsløpet til en immateriell eiendel – denne erfaringen kan du nyte godt av.
Kontakt oss i dag
Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere. En av våre advokater eller patentrådgivere svarer raskt og gir deg gjerne et oversiktlig prisestimat.
Kontakt ossVåre eksperter
Se alle ansatteKristine Rekdal
European Patent Attorney M.Sc. (Physics) Senior Partner
Bjarne G. Coward
European Patent Attorney M.Sc. (Chemistry) Senior Partner
Harald Tafjord
European Patent Attorney M.Sc. (Physics) Senior Partner
Nikolay Nikolov
European Patent Attorney M.Sc. (Electrical Eng.) Senior Partner
Georgios Pantazidis
Patent Advisor M.Sc. (Materials Physics)/Ph.D. (Physics)
Laura Mannering
European Patent Attorney Masters. M1.Physics
Anne Wildeng
Head of Patent and Legal Attorney-at-law Senior Partner
Pål Tonna
Attorney-at-law Senior Partner
Trine Greaker Herzog
Attorney-at-law Senior Partner
Celine Varmann Jørgensen
Attorney-at-law Senior Partner
Cecilie Berglund
Attorney-at-law Senior Partner
Ida Marie Daae
Attorney-at-law Partner
Håkon Tysnes Kaasin
Attorney-at-law Senior Partner
Sebastian Stigar
Head of Digital Marketing and AI Attorney-at-law Partner
Stine Sønstebø
Attorney-at-law
Frode André Moen
Attorney-at-law