feature-1

En ren idé

Noe av det første Berit Wattne Andsem gjorde da hun ble ansatt som administrerende direktør i The PURE Water Company, var å kartlegge hva selskapet eide og hva det ikke eide. En ting var de materielle eiendelene, men hva med de immaterielle? Hun var spesielt opptatt av selskapets brand: En spesialdesignet flaske med ordet «pure» inngravert.


For The PURE Water Company utgjorde denne flasken og ordet «pure» selve grunnideen i virksomhetens eksistens og verdiskaping. Men flasken var ikke varemerkebeskyttet. Ikke ordet «pure» heller. Wattne Andsem tok kontakt med Bryn Aarflot og ba om en gjennomgang. Et møysommelig arbeid begynte, men først: historien om The PURE Water Company, som startet mer enn femten år tidligere.

Ideen

På slutten av 1990-tallet, på en kafé i London. Pure grüderen skal spise. Til maten får han servert en flaske Perrier. Vannet er lunkent og prisen er skyhøy. Han ser på flasken. Han tenker at designet er flott. Perrier smaker egentlig godt, men denne flasken er altså lunken. Jeg kan få isbiter, tenker han, men isbitene vil tilsette klorsmak. Han tenker på hvor langt flasken har reist for å komme til dette bordet. Han tenker på miljøet. Han tenker: Dette må kunne gjøres både bedre og billigere, mer miljøvennlig, men med den samme fine opplevelsen av god design.

Senere samme år grunnlegger han The PURE Water Company. I dag er det et norsk selskap med hovedkontor i Norge. I tillegg har selskapet tre heleide datterselskaper i Sverige og Storbritannia.

Berit Wattne Andsem forteller om Pures enkle idé: – Han tenkte at dette vannet som var transportert gjennom halve Europa like godt kunne komme fra springen. Han skjønte at design var viktig, at kundene måtte tilbys et brandet, miljøvennlig og kvalitetssikret vann. I begynnelsen satset selskapet på restauranter, men restauranter kommer og går og langsiktighet er viktig. I dag betjener vi hovedsakelig næringslivsaktører. I 2012 dekket The PURE Water Company tilnærmet alt av nybygg i Oslo og Akershus, blant annet hele Barcode i Bjørvika.

Fortrinn

Selve prinsippet er enkelt, forklarer Wattne Andsem. Det vanlige, kommunale springvannet renses ytterligere, slik at det når en kvalitet som er fullt på høyde med flaskevannet som selges over disk. The PURE Water Company har i tillegg et annet konkurransefortrinn.

– «pure» skal være et sterkt brand. Derfor var det så viktig for oss å få varemerkeregistrert flasken med teksten «pure» på.

– Andre aktører leverer enkeltstående rensemaskiner til hvert enkelt tappetårn, men vi leverer store maskiner som betjener mange tappetårn. Statoilbygget på Fornebu har en kapasitet på 2500 mennesker. Der har vi installert åtte maskiner i kjelleren som til sammen betjener 60 tappetårn. Hele bygget trenger bare åtte kullsyrebeholdere, og det gjør at de slipper masse inn- og utkjøring og at de sparer masse plass, sier Wattne Andsem.

feature-2

Hun forteller at majoriteten av kundene er svært opptatt av design. Og siden vann er vann, i hvert fall rent visuelt, er det flasken og navnet som utgjør bedriftens visuelle varemerke. Flasken er spesialdesignet av Scandinavian Design Group og har vunnet den prestisjetunge designprisen Grand Clio Award.

– Grunntanken har hele tiden vært at «pure» skal være et sterkt brand. Det skal forbindes med noe rent og enkelt og designen skal være elegant. Derfor var det så viktig for oss å få varemerkeregistrert flasken med teksten «pure» på. Da jeg tok kontakt med Bryn Aarflot fikk vi først en gjennomgang og en anbefaling om hva vi kunne søke på.

– Jeg hadde ingen kunnskap om varemerkeregistrering. I ettertid ser jeg at hjelpen og rådene vi fikk fra Bryn Aarflot var absolutt uvurderlige.

Jeg hadde ikke noe kunnskap om varemerkeregistrering. Det er et kompleks felt, og i ettertid ser jeg at hjelpen og rådene vi fikk fra Bryn Aarflot var absolutt uvurderlige. Hele prosessen ble profesjonelt og godt håndtert. Vi fikk først avslag på registrering fra Patentstyret, men Bryn Aarflot ga ikke opp og til slutt klarte de å få gjennomslag. Nå er flasken med teksten «pure» varemerkebeskyttet i Norge, og det er vi veldig glade for. Der gjorde Bryn Aarflot en virkelig strålende jobb, avslutter Berit Wattne Andsem.

Tilbake til nyheter